hosting: Hunet
r33
  cikkekfotók        
magazin [asztaltársaság]  2020. november 26. csütörtök   04:36
nincsen hozzászólás

szerző: Pjotr
Netes matekmémek: miért nem tudjuk megoldani őket?
Trükkös feladványok, amiktől felrobban a fél internet

  „Csak a zsenik tudják megoldani”, „Az emberek 70%-a nem tudja a helyes választ” – ilyen és hasonló feliratokkal keringenek az interneten olyan feladványok, melyek megoldásához bőven elegendőek az általános iskola alsó tagozatos matematikai ismeretek. Mégis emberek milliói esnek egymásnak és sokszor meglehetősen durva módszerekkel próbálják igazukat bizonyítani azokkal szemben, akiknek egy másik eredmény jön ki rá. Mosóczi András egyetemi óraadó segítségével megfejtjük ezeknek a titkát, és még az is kiderül, hogy miként lehet mindez a hasznunkra.
  
  Miért vitatkoznak felnőtt emberek milliói általános iskolás matekpéldák eredményein? Hiszen azt tanultuk, hogy a matematikában egyértelmű szabályok vannak és ezért csak egyféle jó eredmény létezhet. Nézzük meg például azt a feladványt, amely az egyik legnagyobb vihart kavarta a közösségi médiában, és így szólt: 8:2(2+2)=?
  
  Ez a feladat mára mémmé vált, véget nem érő komment áradatokban estek egymásnak az igazukhoz kétségbeesetten ragaszkodó táborok. A vita tárgya nevezetesen az, hogy a helyes végeredmény 1 vagy 16. Itt persze jogosan tehetjük föl a kérdést: nem teljesen mindegy? Végülis valóban mindegy, hiszen senkinek az élete nem múlik rajta, mégis már-már életveszélyes fenyegetésekig ment a vita a helyes eredményről.
  
  „A problémát a legtöbb ember számára az okozza, hogy hibásan használják a matematikai szabályokat. Azért, mert nem elég világosan magyarázták el őket. Ez pedig egy nagyon is fontos dologra világít rá. Az emberek nagy része valójában nem a matekot nem érti, hanem a hibásan elmagyarázott matekot. És ez hatalmas különbség” – mondja Mosóczi András egyetemi óraadó A Gondolkodás forradalma című matematika-népszerűsítő könyv szerzője.
  
  Lehet, hogy mégis jó vagyok matekból?
  
  Sokan már az általános iskola ötödik, hatodik osztályában végleg elkönyvelik magukat matematikai analfabétáknak és onnantól el is engedik ezt a tantárgyat. De mi van akkor, ha nem is a matekkal van a probléma, hanem a rosszul magyarázott matekkal? Most mindjárt próbára is tehetjük magunkat ezen a játékos kis felületen, ahol csokikkal magyarázzák el nekünk a műveleteket és így lehull a lepel az összes neten keringő matekos feladványról.
  
  Ha ezt a magyarázatot értettük, akkor valójában nem is vagyunk rosszak matekból, egyszerűen csak arról van szó, hogy nem jól magyarázták eddig. Erre hívja föl a figyelmet Mosóczi András, aki az utóbbi időben számos matematika-népszerűsítő előadást is tartott, és rengeteg embernek hozta vissza a „hitét” a matekban. Mosóczi szerint hatalmas károkat tud okozni a rosszul tanított matek, mert amellett, hogy megutáltatja a tantárgyat, az embereket egy hibás logikára tanítja meg, ami jobban árt, mintha egyáltalán nem is tanultak volna semmit. Mark Twain szavait idézve „Sosem az okozza a bajt, amit nem tudsz, hanem az, amit biztosan tudsz, de mégsem úgy van”.
  
  Pontosan ez a probléma a rossz matekoktatással is. Az emberek mindezt látják, és érzik, hogy valami nem stimmel és ezért jutnak sokan arra a következtetésre, hogy jobb lenne, ha inkább nem is tanítanának matekot, vagy ha igen, akkor csak egészen alap szinten. Pedig a valódi megoldás az lenne, hogy végre tanítsuk jól a matekot. Ennek azért van most igazán nagy jelentősége, mert - ahogyan Mosóczi a könyvében is fogalmaz - egy újabb ipari forradalom előtt állunk, ahol megint emberek millióinak a munkáját fogja veszélyeztetni vagy teljesen meg is szüntetni az átalakuló technológia. És ezt a versenyt azok fogják megnyerni, akik jobb problémamegoldók és kreatívabb a gondolkodók, ezen készségek pedig a matematika-oktatással nagyon jól fejleszthetők. Persze csak a jó minőségű matematika-oktatással.
  
  A digitális oktatás egy új esély mindenkinek
  
  Sokszor a véletlenen múlik, hogy kifogunk-e egy jó tanárt, aki adott esetben az egész életünk menetét is megváltoztathatja. És sajnos az is előfordul, hogy egy rossz tanárt fogunk ki, aki szintén nagy hatással lehet életünk menetére, csak éppen rossz irányban. A digitális oktatás és az e-learning ezen tud most változtatni. Hogyha találunk ugyanis egy megfelelő platformot, akkor ez a „jó tanár” örökre velünk maradhat függetlenül attól, hogy a sors milyen szeszélyeinek vagyunk kitéve az iskolában. A közel 10 éve e-learning platformok fejlesztésével foglalkozó Mosóczit is ez motiválta: „Volt egy vágyam, egy elképzelésem, hogy a matematikának a fejemben lévő nagyon logikus és végtelenül egyszerű képét valahogyan mások számára is láthatóvá tegyem.” Ez indította el egyik weboldalát, ahol, ahogyan fogalmaz „a látogató szeme előtt is kirajzolódhat az a fejemben lévő egyszerű kép, ami mindenki számára világossá és érthetővé teszi a matematikát”. Ez a felület mára 140 ezer felhasználóval rendelkező mateking.hu, amely a tanítás mellett ma már a matematika népszerűsítésével is foglalkozik. És felfedi a titkát az olyan neten keringő feladványoknak is, mint amilyen ez: 7+7:7+7*7-7
  
  te-tudod-a-helyes-valaszt



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. május 25.
Dinamit 45 – Az utolsó jubileum
2024. május 30.
Palaye Royale a Barba Negrában!
2024. május 31.
Sting Budapesten- Egy újabb felejthetetlen koncert a Budapest Arénában
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Képzőművészeti Pályázat - mutassuk be alkotásodat a Fishing on Orfűn?
Idén is a fesztiválszezon egyik unikuma lesz a Denagyvilág, amit második alkalommal rendeznek meg Szigetmonostoron
Kultúrák találkozása a zenében - María Toro, Daniele di Bonaventura és Mogyoró Kornél koncertje
Falra fel! plakátaukció és pop-art kiállítás Marczibányin
HangFeszt – Minden, ami zene, minden, ami érték
Egy este, egy koncert, három barokk orgona
Különleges játékélményt nyújt az autista gyerekeknek a Hot Wheels® új kisautója
Erdős Virág, Háy János, Krusovszky Dénes, Puzsér Róbert, Szentesi Éva és Vecsei H. Miklós májusban a Tavaszi Margón
 kiemelt 
Winger: búcsúkoncerten játsszák el az életmű minden slágerét
  
Alapító tagjaival tér vissza június 11-én Budapestre a Winger

Magyar thrash nagyágyút választott a Megadeth: az Archaic játszik Mustaine-ék előtt júniusban
Júliusban kétnapos koncept eseménnyel érkezik az INOTA Focus az erőmű Turbinacsarnokába
Bring Me the Horizon koncert a Budapest Parkban
Megjelent az Elefánt ötödik nagylemeze, a SEMMI
 friss hozzászólások 

Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Új Falcongate LP: Blood Red Roses (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 shrinebuilder    green hornet    snow patrol    slash    fish!    uneven structure    stone sour    diane krüger    sunset    skip the use    shell beach    begotten silence    ha/ver    war is the answer    winniped    evile    alan wilder    muse    kraftwerk    the new black    lou reed    arcadia    esclin syndo    bad religion    genitorturers  

r48
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!