hosting: Hunet


  cikkekfotók        
interjú [hazai hangok]  2001. augusztus 31. péntek   15:46
nincsen hozzászólás

szerző: mily
PooP A púp ugyan nem nagy, de kiemelkedik a környezetéből
2001 augusztus 16, West Balkán

   Végre eljutottam a West Balkánba. Kár, hogy amikor legelőször próbáltam kijutni a Kopaszi-gát legcsücskére, akkor már a Lágymányosi hídnál megijedtem: ez a világ vége. Haza sem jutok sehogy. (Drágállom a 200 HUF/kopfot a riksáért). Ma már tudom, hogy érdemes sétálni kicsit a lampionokért, fáklyákért, jó kis koncertekért, és azóta szívesen meg is teszem ezt a sétát. Most jut eszembe talán viszek is magammal legközelebb egy üveg bort a 20 perces Duna parti útra, mert a WB árai visszariasztók (220/adag káve, 360/korsó barna, stb.).
   Nna. Az úgy volt, hogy a Szigeten már kíváncsian vártam a Poop koncertet az Est színpadon. Ez volt az első igazi fellépésük, kicsit szedett-vedett volt, de roppant meggyőző. Egyébként is drukkolok azoknak a zenészeknek (hogy megtalálják a helyüket, elismerjék őket - úgy erkölcsileg, mint anyagilag -, figyeljenek rájuk, stb.), akik ennek az új drum´nbass formációnak a tagjai. Kőszegi Zsoltba például első hallásra beleszerettem (korábbi zenekaraihoz, mint pl. az S-Modellhez kicsit kicsi vagyok, abból a korszakából nem ismerem). Ő hívta fel figyelmemet erre a 16-i koncertre. Hálám üldözi azóta is... Jó kis este volt.
   A PooP zenekar felállása (2001 nyár) : Huszár István billentyűs hangszerek, Farkas Zoltán dobok, Kőszegi Zsolt ének, Turjánszki Gyuri basszusgitár, Zana Zoltán szaxofon.
   A zenekar „atyja” - Turjánszki Gyuri - gyorsan elnézést kér, amiért nem ér rá hirtelen, egy kis technikai malőr történt ugyanis, mindenesetre a zenekar többi tagjával sikerül leülnöm beszélgetni.
  
   -Miért épp ezt a nevet választottátok a zenekarnak?
   -Farkas Zoli: Szerintünk miért lett Poop, vagy a Gyuri szerint?
   -Kőszegi Zsolt: Azt mondja a Gyuri... mit is mondott a rádióban? Délután ugyanis már adtunk egy interjút az egyik rádióban. Ez egy ilyen nap.
   -F.Z.: Hát a Gyuri szerint azért Poop, mert a púp ugyan nem nagy, de kiemelkedik a környezetéből. Szeretné ha ez a dolog, mármint a mi zenénk, a zenekarunk, kiemelkedne abból a zenei környezetből, ami ma nálunk uralkodik. Szerintem meg azért Poop, mert tök jól néz ki leírva. Nem is gondolkoztam, azon, hogy ez mit jelent. Merthogy az amerikai szlengbe egy kicsit összefüggésbe hozható a kakilással...
   -K.Zs.: Angol szlengben meg szellentést jelent.
   -F.Z.: El tudom képzelni mondjuk, hogy bejönnek ide ma este az emberek és megkérdezik, hogy „Mi a sz*r ez?” és akkor remélhetőleg azt mondják majd, hogy hopp, ez jobb, mint amit eddig hallottunk...
   -Hogyan találtatok egymásra?
   -Huszár István: Kicsit több, mint két éve ismerem a Gyurit, és már akkoriban elkezdte mondani, hogy megmutatná a zenéket, amit csinál, hogy mit szólok hozzá. Ő egyébként írt zenéket régebben is, rap-et, meg ilyesmit. Meghallgattam, tetszett, és nekem is lettek más ötleteim, aztán leültünk zenélni. Ebből pedig már olyasmi lett, amit fel is lehetett venni mondjuk számítógépre, vagy másra. Nem nagyon hallottam addig, hogy sokan csinálnának ilyen drum and bass zenét. Gyuri adott pár lemezt, azokat meghallgattam, beépítettünk pár dolgot a saját anyagunkban, szépen lassan összeállt amit szerettünk volna. Két év alatt raktunk össze 11-12 számot, a koncerten nem is mindent játszunk, meg volt, hogy elmentünk más irányba, de ez az improvizatív drum and bass volt a fő vonal.
   -F.Z.: Én szerettem ezt a műfajt, ezt a zenét, az elektromos zenéket, meg nem is értettem, hogy miért nem csinálja ezt valaki élőben? És akkor bennem is megfogalmazódott egy ötlet, meg a Gyuriban is, egyszer-egyszer összejöttünk próbálni. Akkor ötlet szinten zenéltünk, nem voltak még akkor ezek igazi dalok. A Pistivel gatyába rázódott a dolog. Mindannyian játszottunk, vagyis még mindig játszunk más produkciókban, lassan körvonalazódott, hogy ki kivel mit akar csinálni. Zana Zolival a karter zenekarban zenéltünk együtt például, kapott anyagot, és tetszett neki, mondta, hogy szívesen részt vesz benne.
   -K.Zs.: Én egy hónapja kerültem bele a zenekarba, mert ha már a szövegeket én írom, akkor legyek én az énekes. A Gyurival már lassan húsz éve ismerjük egymást, meg zenéltünk is együtt az ős Pál Utcai Fiúkkal közös koncerteket szerveztünk Haraszti környékén.
   -Miről szólnak a dalok?
   -K.Zs.: Hangulatokról. Vannak szavak, meg mondatok, amik önmagukban is értelmesek, de nem akkor ütközik ki a lényeg, ha elolvasod a szöveget, hanem amikor a zenével együtt meghallgatod. Csak akkor keletkeznek az igazi érzések. Ez akkor fog kikristályosodni, ha elkészül majd valami PooP anyag, amit stúdióban rendesen fel tudunk venni, és akkor közérthetobbé válik, mert koncerten sajnos a technikai feltételek nem éppen jók
   -Milyen hangulatokat énekelsz meg?
   -K.Zs.: Olyasmiket, amelyeket nap mint nap megélsz: kevés vidámság van, csomó keserű dolog...

   -Szerinted keserű az élet?
   -K.Zs.: Nem. Mi vagyunk keserűek. Az élet az nagyon szép. Csak az ember keseríti meg, saját magáét is, de másokét is, mert az könnyebb. Vannak benne kevésbé kesernyés részek is. Nem csak kesergés, hogy üljünk az asztalhoz és szomorkodjunk, mert a drum and bass alapvetően tánczene, ezzel kicsit ellenpontozva van a szöveg pesszimizmusa.
   -A Szigetbeli koncertetek gyakorlatilag a bemutatkozásotok volt. Hogyan sikerült?
   -F.Z.: Ahhoz képest hogy hogyan indult, nagyon jól sikerült.
   -Technikai problémák voltak?
   -F.Z.: Ezt hogy érted?
   -Most is vannak állítólag (Utalás az interjú első bekezdésére.)
   -F.Z.: Ja igen, igen, kicsit félreértettelek, a ColorStar zenekarban, ahol szintén játszom, ott is állandóan az van, hogy ha épp nincs semmi baj, akkor lesz... ez jelentheti azt, hogy miattam van. Na, szóval aznap a Szigeten nem játszott még előttünk zenekar tehát nem volt beállva a hangosítás, és ezért nekünk kellett...
   -K.Zs.: Másodpercek alatt kellett megoldanunk, amit itt most már lassan két órája csinál a Gyuri.
   -F.Z.: Egy fesztiválon megvalósíthatatlan normásan a beállás. 10 perc van két zenekar között, satöbbi, és a Szigeten az utolsó két szám volt az, ami úgy szólt, ahogy kábé elterveztük. Akkor már jöttek emberek is, mert előtte meg nem nagyon hallották hogy játszunk.
   -K.Zs.: A vége egészen jó lett. A színpadon viszont végig nagyon rossz volt, káosz volt, az hogy a Gyurinak nem szólt a basszusgitárja két számon keresztül, az felháborító!
   -Ezzel a zenével sikerül alkotni valami olyat, ami eddig nem volt?
   -K.Zs.: Szerintem volt ilyesmi, csak ennyire ilyen nem volt. Mondjuk én nem vagyok szakavatott, a Gyuri meg a Zoli inkább, csak mint kívülálló gondolom azt, hogy ez érdekesebb, igényesebb, mint a szokványos számítógéppel összemontírozott készítmények.
   -Érdekes kuriózum az énekben a visszhang effekt.
   -K.Zs.: Igen, két mikrofonba énekelek, az egyiken van a visszhang effekt, a másik meg normál hangra van beállítva. Visszhangot is minden számra mást találtam ki.
   -Van kész, lemezre tehető anyagotok?
   -H.I.: Igen, házi számítógépes gyártmány, amit most hallasz. (Kellemes ritmusok szólnak, ahogy Gyuri állítja be a színpadi hangot). Ez szól koncerten is, és erre élőben jön a többi hangszer.
   -Mennyire jellemző az improvizáció a koncerten?
   -H.I.: Részben. Mert nem az van, hogy mindenki szabadon azt játszik, amit akar. Ki vannak találva a motívumok, hogy egy dallam mikor tér vissza. Az zene alapja tehát megvan határozva és emellett kell kicsit színesíteni a hangzást. A szaxofon és a zongora az alaptéma mellett díszít is. Meg az is fontos, hogy legyen konkrétan zenekari része is a koncertnek, ilyenkor elhagyjuk a gépzenét, és csak mi játszunk. De inkább minimál zenélés ez, én is a billentyűbe inkább csak azt éreztetem hogy jelen van a szinti. Nekem ezek a fajta zenék tetszenek, amikben minimál hozzáállás van, vannak szólók, de kompletten az összhatás számít.
   (Aztán a zenészek lassan a színpadra szállingóztak, nekem meg még maradt pár percem, hogy Turjánszki Gyurit is kifaggassam.)
   -Hogyan alakult meg a PooP?
   -Turjánszki Gyuri: 17 éve zenélek, és látom, hogy a mai világban az a rend, hogy mivel az ember próbálja magát eladni, és netalán játszik egy zenekarban 10 éve, akkor fogja azt a zenét és áttechnósítja, hogy eladhassa. Én nem azt a zenét akarom megvadítani, vagy eladhatóvá tenni amit eddig játszottam, mondjuk a PUF-val, hanem csináltam egy külön zenekart. 4-5 éve hallgatok drum and bass-t, dj-zem is, és rájöttem, hogy ezt a stílust meg lehet oldani élőben is. Jazz rajongó barátaimat környékeztem meg, pl. Huszár Pistit. Aztán ketten összeraktunk vagy kétlemeznyi anyagot, és két év után két dolog történhet: az ember folyamatosan írja otthon a zenéket, és mutogatja a haverjainak, vagy próbál lemezt kiadni.
   Mi egyelőre abbahagytuk a számírást és az eddigieket kicsit élőben akarjuk eljátszani, aztán persze jöhet a lemez. Találtunk jazz szólistaként egy nagyon jó szaxofonost a Zana Zolit, a Farkas Zoli kollégám meg dobol, aki egyébként rengeteg zenekarban játszik még, a PUF-ban, a Colorstar, a Taifun-ban. És itt van még régi gyerekkori zenész ismerősöm Harasztiról, a Koszegi Zsolti, aki egy blues énekes srác, és mellesleg nagyon komoly szövegei vannak. Őt kértem meg, hogy narrátorként, vagyis divatosan mondva MC-ként működjön közre. Zsolti három nap alatt megírta a szövegeket, ami rendkívüli, a zeneszerzőnek ugyanis van egy elképzelése, hogy mirol szólhat zeneileg egy dal, de nem tudja igazán megfogalmazni, Zsolti viszont szövegbe foglalta, amiről szerinte szól, és nagyon jól sikerült. Ő a blueson nőtt föl, és nagyon ügyesen megtalálja a jazz és a blues közötti átmenetet. Ráadásul jó szövegeket ír.
   -Hogyan jellemeznéd az általatok játszott zenét?
   -T.Gy.: Dobilag drum and bass-re jellemző pörgésű zenét játszunk, de a háttérben jazz harmóniák és jazz szólamok hallhatók. Ezért jazz and bass-nek mondanám, vagy jazzes drum an bass-nek.
   -Mennyire állja meg a helyet a mostani zenei világban ez a stílus?
   -T.Gy.: A drum´nbass-nek nagyon nagy közönsége van, szeretik az emberek. A Petőfi Csarnokban például teltházas party-k szoktak lenni.
   -Mik a rövidtávú tervei a zenekarnak?
   -T.Gy.: Fontos lenne egy lemez, mert ha hallanak minket játszani, és valakinek megtetszik, az lehet hogy otthon is szeretné hallgatni a muzsikánkat. Ezzel párhuzamosan pedig rengeteget akarunk fellépni.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2025. december 3.
The Subways (UK) - For Eternity Tour 2025 (Dürer Kert - Budapest)
The Subways For Eternity európai turné (Dürer Kert - Budapest)
Megvan a decemberi The Subways jubileumi turnéjának két előzenekara, így teljessé vált a lineup! (Dürer Kert - Budapest)
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Jennifer Lopez: Az igazi szeretet azzal kezdődik, hogy saját magamat is maximálisan elfogadom és szeretem
Dübörgő lóerők és a lélek – interjú Dolhai Attilával
Interjú az Auraleak vokalistájával, Hex-szel
A Barba Negra új helyre költözik!
Interjú az Ǝ.N.D. zenekarral
Nest of Plagues interjú: Közös tetoválás és fűnyírás, mint hobbi
Megjelent a Lélekhelyek kislemez: interjú az Illetve zenekarral
Talk2night: új nagylemez, új videóklip és interjú
 kiemelt 
A38 Total Breakdown: Malevolence, Gatecreeper és Dying Wish
  
A brit metal színtér egyik legkarakteresebb élcsapata, a Malevolence 2026

Újra összeáll a Heaven Street Seven a Budapest Parkban
Apparat bejelentette új albumát és európai turnéját – magyar dátum is van a listán
Clutch 30: ikonikus album ünnepe és egy masszív rock hármas a Barba Negrában
Agnostic Front visszatér Budapestre – a New York hardcore öröksége február 24-én újra felrobban a Dürerben
 friss hozzászólások 

Darkest Hour (USA), Bridge To Solace, Suppression(USA), Wall Of Sleep, Casketgarden (1)
Az Arcturus Budapesten (1)
Éljen a diktatúra! – drMáriás retrospektív kiállítása a Godot Intézetben (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 badacsony    dreamworks    smashed face    five finger death punch    star trek    artweg    nvyllund    uzipov    scarred by beauty    glen matlock    takács eszter    myles kennedy    sorsügynökség    malice mizer    lugosi lászló    hupikék törpike    random deeds    astronautalis    divine ascension    spirit blue    vida rock band    christopher nolan    szekeres andrás    stúdió galéria    corrodal  

r45
Copyright 2000-2025 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!