Fonódások - Összművészeti Fesztivál - Június 1 10.
Újra Fonódunk. Biztos vannak, akik emlékeznek, hogy úgy másfél évvel ezelőtt folyamatos volt a kelenföldi műintézményben a Fonódások című havonta legalább egyszer jelentkező, egy-egy nagyobb fesztivált magába foglaló rendezvénysorozat. Ezt a szép és sikeres hagyományt elevenítjük fel és indítjuk újra ebben a hónapban, egy Összművészeti Fesztivál keretében. Június első 10 napjában folyamatosan, az Artus Színház és Kortársművészeti Stúdió bevonásával a Fonó egész területén igazán változatosnak mondható programok lesznek hallhatóak és láthatóak. Az autentikus folktól, a jazzen át az indiai, marokkói, bolgár, sváb, népzenén keresztül a world music-ig felvonul minden és mindenki, ami, és aki csak 10 napba besűríthető. Nem beszélve az Artus bemutatóiról és kiállításairól, ahol pont ebben az időszakban két társulat is vendégjátékon vesz részt. Kihagyhatatlan, és megismételhetetlen események részesei lesznek a látogatók. Csak az igazán könnyelműek indulnak el legalább 3 napi hideg élelem nélkül otthonról.
Mohini Attam - Kanak Rele és együttese indiai táncest június 8.
A Mohini Attam a dél-indiai Kerala államból származó, elbűvölően lírai tánc, amely más klasszikus indiai tánc-stílusok mentén kialakulva a nőies interpretáció egyedüli közvetítőjévé vált. Rendkívüli szépségű szólótánc, amelyet nem nyűgöz a templom örökké éber szigora vagy a rítusok szorítása. A vallásos odaadás lehetséges, de nem kötelező, és a vallási/filozófiai tanokat itt nem engedik keveredni a tánc központi gondolatával, annak lelkével, ami nem más, mint az elbűvölés. Már maga a tánc elnevezése is utal esztétikumára: (Mahavisnu Mohini, a csábító nő képében jelent meg és lejtett bűvös táncot a dánavák /démonok/ elvarázsolására.). A keralai táj természeti szépsége is ihlethette a tánc költői, ringó mozdulatait. A lekerekített testmozgások, a törzs jellegzetesen hullámzó mozdulatai és a puha járás együttesen idézik fel a zöldellő rizsföldeket, a lengedező pálmaágakat és a Kerala vizein végigfutó apró hullámokat. Minden indiai tánc hosszú fejlődési folyamat, rengeteg változtatás és finomítás végeredménye, s ez nem választható el a folyamatosan változó társadalmi szerkezettől sem. Mivel a zene és a tánc itt fejlett művészeti ág volt már a kereszténység első évszázadaiban is, a Mohini Attam gyökereit feltehetően a Keralában azidőtájt kialakult táncformában kereshetjük. Az irodalomból tudjuk, hogy a 17. század elején már nagyon divatos volt, tehát korábban kellett keletkeznie. Négy-hatszáz éves múltra tekint vissza. Mohini Visnu isten, a Fenntartó avatárája (megtestesülése). Visnu azért ölt avatárát, hogy megőrizze a kozmikus rendet, megakadályozza a démonok halhatatlanná válását, miközben azok a tej-óceánt köpülik. A kozmikus rend veszélyben forog, ezért a tudást, vagyis az életet ideális cél felé kormányzó elixírt ismét az emberbe kell csepegtetni. Ez a tudás, mely végtelen erővel tölt el, az amrita (ambrózia), s halhatatlanságot nyújt, azaz a végtelen valóság-ot. Ha ezt a tudást újra belénk csepegtetik, azzal a kozmikus rend is helyreáll. Ezt a világegyetem szembenálló spirális erői dinamikus egyensúlyának aktiválásával próbálták elérni. Így született Mohini, a boszorkányosan igéző asszony, Visnu legvarázslatosabb női megtestesülése. Ő járja itt bűvtáncát, s kergeti ezzel a démonokat káprázatba. Mohini az élet felett érzett örömöt és élvezetet testesíti meg, még ha az élet csak futó pillanat és nem is valóság. Ez a szépséges káprázat a nézőt egészen rabul ejti. A Mohini Attam ennél fogva olyan tánc, amely tükrözi azt az igézetet, ami nem más, mint az élet, annak élvezete, s ami az üdvözülés állapotát eredményezi. Nézőjét egészen bevonja bűvkörébe, és elringatja a művészi káprázat. A Mohini Attam végső soron sringarát (erotikus érzést) kelt; célja, hogy a legmagasabb rendű, Visnu isteni befolyása által keltett bűvöletet keltsen. Kellő átéléssel előadva, a kellem, jó ízlés, méltóság, és mindenekelőtt a kulturális érték megtestesülése ragyog felénk. Az elmúlt húsz év során a Mohini Attamot új előadásban láthattuk, amely a gazdag keralai színházi hagyományokhoz visszanyúlva Szopana Szangitam-mal, vagyis a Keralában honos énekkel kísérik; ebben vannak olyan rágák, amelyek csak itt találhatóak meg, de lényegében karnaki rágákat adaptáltak szopana éneklésmódhoz. Keralában igen sokféle tálát ismerünk, s ezek ugyancsak megtalálhatóak az új repertoárban. A rendezvényt az NKÖM támogatja.
VILÁGOK HANGJA június 9.
A zene az ember legősibb kifejezési formája, ősibb, mint a nyelv; az emberi hangból született és a szükségből, hogy kapcsolatba kerüljünk társainkkal. Ma már a népek közti távolság könnyedén áthidalható, távoli kultúrák muzsikáját egyetlen gombnyomásra otthonunkban élvezhetjük. Amikor túlteltünk a fejlett Nyugat mindent betöltő kínálatával, kíváncsiságunk arra ösztökél, hogy feltárjuk az ismeretlent, közelebb hozzuk a távolit, és magunkévá tegyük azt, ami még nem a miénk. Megkísérlünk tanulni emberöltők óta változatlan rítusokból vagy meríteni abból a tudásból, melyet mesterek csak kiváltságos tanítványaiknak örökítettek át az évszázadok során a föld másik oldalán. A Világok Hangja zenéje hasonlatos egy hosszú vándorláshoz. A trópusi tamil tengerpartot Japán követi, majd hirtelen feltűnnek a rajasztáni kopár sivatagban lebegő színes szárik, a nagyváros ólmos forgatagával szemben magányosan állnak a Himalája szirtjei. E képek azonban már nem a rajtunk kívül álló világot ábrázolják, elsősorban és legfőképpen rólunk szólnak, belőlünk születnek a zene nyelvén. Lie Ce így mondta: A fül hangok, és dallamok után vágyódik, és ha nem engedjük, hogy hallhassa őket, akkor megfosztjuk a tisztánhallástól
Jeszenszky István - ének, sarod Bácskai Gabriella - ének, tanpoura Vincze Pál - billentyűs hangszerek Takács Márton ütőhangszerek, didgeridoo Pödör Bálint - ütőhangszerek
Jagalo Vurdon cigány népzene - június 22.
Egy vadonatúj roma csapat mutatkozik be a Fonó közönségének. Ez a koncert alighanem, a zenekar első koncertjeinek egyike is, hisz a Jagalo Vurdon együttes mindössze az elmúlt hónapban alakult, bár tagjainak egyikét - másikát már ismerhetjük az Andro Drom és a Romano Drom együttesek környékéről. A zenekar neve tüzes szekeret jelent. Zenei repertoárjuk a hazai cigány népdalokból, balkáni és román jellegű anyagokból tevődik össze. A műsor egyaránt tartalmaz saját, valamint gyűjtött és feldolgozott szerzeményeket. Lakatos Mónika - éne Rostás Mihály Mazsi - gitár, ének Balogh Gusztáv - gitár, ének Lakatos Endre - ének, kanál, szájbőgő Vozár János - kanna, kanál, cajon, szájbőgő
Pán-Kelta Fesztivál június 27 30
A HIFA (Magyar-Ír Baráti Szövetség) a FONÓ Budai Zeneházzal és a BRAN együttessel immár harmadízben rendezi meg az Ír Kulturális Napokat, mely rendezvény ebben az évben a Pán-Kelta Fesztivál címet viseli. Hazánkban egyre növekvő érdeklődés nyilvánul meg Írország történelme, kultúrája, mítoszai és legendái- valamint lakói, az ír nép iránt. A négynapos fesztivál során a kelta eredetű népek kultúráját szeretnénk részletesen bemutatni azzal a céllal, hogy eloszlassunk számos a keltákra vonatkozó tévedést, közhelyet, amelyek az ír és kelta divattal együtt járnak ma szerte a világban így Magyarországon is. Mivel a kelta eredetű népek nagyrészt a Brit szigeteken élnek és tudvalevő, hogy itt az utóbbi időkben a nemzeti mozgalmak felerősödtek, tanulságos lehet ezen nemzeti mozgalmak kulturális hátterét és szimbólumvilágát megvizsgálni. Magyarországon, a történelem során többször megfigyelhető a skót, walesi és az ír kulturális jelenségek hatása, és ezért ma különösen izgalmas lehet a múltbéli és a jelenkori hatások összevetése. Miért szerették elődeink, és miért érdekel bennünket ma egy ősi eredetű kultúra ill., annak kései megnyilvánulásai.
Program
Június 27. 19.30 Ronan Morgan (A Lord of The Dance együttes volt tagja, az elsô autentikus magyarországi ír sztepp-tánc oktató) ír sztepp-tánc bemutatója. 20.00 Az írországi DORDAN együttes koncertje 21.30 Magyarország üdvözli vendégeit - a Magyarpalatkai Banda koncertje
Június 28. 15.00 Ír tánctanítás - Szabó Tánya és a BRAN 18.00 Ír, skót és walesi hatások a magyar kultúra történetében. Az előadást Dr Takács Ferenc az ELTE Angol Tanszékének vezető tanára tartja. 19.00 Csak az a szép zöld gyep... - A kelták és a közhelyek... Kovács Gáborján diavetítéssel egybekötött előadása. 20.00 RAGFOUNDATION együttes -Wales- koncertje 21.30 Ír táncház
Június 29 15.00 Ír tánctanítás - Szabó Tánya és a BRAN 17.00 Skót tánctanítás Dylan Thomas költészete, Dr Géher István irodalomtörténész,- az ELTE Angol Tanszékének tanára- előadása. 19.00 Költői est - ír, walesi, és skót költők versei; Mesterházi Mónika, Gerevich András, Szabó T. Anna mufordítók tolmácsolásában. Bevezetőt mond: Ferencz Győző Az est költővendégei: Gabriel Fitzmaurice -Írország, Tom Hubbard - Skócia, Samantha Rhydderdh, John Barnie - Wales 21.00 AIDAN O´ROURKE ÉS BARÁTAI -Skócia- koncertje 22.00 Skót táncház
Június 30 16.00 Ír tánctanítás 18.00 A BRAN együttes koncertje 19.00 Ronan Morgan ír sztepptáncos és tanítványainak bemutatója 19.30 A RAGFOUNDATION együttes koncertje 21.00 Az DORDAN együttes koncertje 22.30 AIDAN O´ROURKE ÉS BARÁTAI 24.00 ÖSSZTÁNCHÁZ
A fesztivál során:
Kulturális vásár - CD-k, kazetták, könyvek árusítása HIFA bulletin A vendégegyüttesek országát bemutatandó videofilmek Kézművesek kiállítása és vásár Hangszeroktatás