hosting: Hunet
r32
  cikkekfotók        
beszámoló [koncert]  2006. április 16. vasárnap   17:25
nincsen hozzászólás

szerző: Tompi
Art Ensemble Of Chicago
2006. március 19. Petőfi Csarnok

  Mániákus rajongóknak maga a csoda, nyitott zenebarátoknak igazi csemege, a többieknek meg zaj, káosz, összevisszaság, fertelem. Ez nem más kérem szépen, mint az Art Ensemble Of Chicago, akik március 19.-i itt jártukkor adtak egy olyan koncertet, amelyre mindenki rámondhatta a maga szájíze szerint, hogy ez most itt csoda, csemege, vagy fertelem. Részletek alább.
  
  Igen, a részletek. Sok volt belőlük, úgyhogy előre közlöm, nagy valószínűséggel el fogok veszni köztük. Kezdve a bevonulással. Épphogy csak elnézést nem kértek a zavarásáért ezek az urak, olyan szerényen, hajlongva léptek a színpadra, hangszereiket görcsösen szorítva. Majd mindenféle vicceskedő gesztikuláció, vagy művészieskedő pátosz nélkül nekiálltak hang-kollázst improvizálni. Kósza ritmusok, tétova szaxofonszóló és levegőben lógó trombitajáték, mindentől függetlenített bőgőfutamok. Avantgárd jazz, sokszor jazz nélkül. Nagyjából ugyanezt eredményezte (vagy inkább fokozta) a klarinét, a fuvola, a biciklicsengő, a melodika, és a kacsák hangját idéző vadászati segédeszköz. Minden egyes tagnál volt valami ütőhangszer is, vagy egy annak beillő tárgy, ezt ad hoc jelleggel ütögették, csapkodták, rázogatták kedvük szerint. (Később kiderült, hogy e tevékenység pontos neve: small percussion.) Véleményem szerint nagyon sokakban meg is fogalmazódott az örök Levente Péteri kérdés, igaz kicsit módosítva: Hogy lesz ebből zene?
  
  Borzasztó egyszerűen. A tagok mintha csak egy hirtelen jött (hogy nem mondjam, égből pottyant) ötlettől vezérelve neki álltak olyan avantgárd jazzt játszani, amiben már volt jazz is. És ez nem csak abban nyilvánult meg, hogy az Egyesület tagjai innentől kezdve egyre többet néztek a kottájukra. Innentől ugyanis már kompozíciókban kaptuk a Nagy Fekete Zenét. Vagyis innentől már összhangban voltak a hangszerek, és egyszerre csak egy szóló szólt. De hogy. Joseph Jarman szaxofonja és klarinétjai gágoktak, ami nem is csoda, hiszen a nagy rákészülésben még szemüveget is vett tulajdonosuk magánszámai előtt, utánuk pedig egyszerűen leült, és lehajtotta a fejét, és sokszor olyan sokáig maradt így, hogy úgy tűnt, elaludt. A csikósruhaszerűségbe bújt Jaribu Shahidnak köszönhetően pedig nemcsak brummogott a bőgő, időnként szabályosan vinnyogott is, méghozzá úgy, hogy előbb hittem volna scratchelésnek, mint bármi másnak, és ez most komoly. Corey Wilkes trombitás pedig hol törzsforgatás közben, hol egy helyben állva, hol egy trombitával hol kettővel fújta a magáét, néha pedig beszélt a hangszerébe, igen érdekes reakciókat kiváltva ezzel. Famoudou Don Moye a parádés alapokat biztosította mindehhez, amelyek nélkül a fenti mutatványok talán nem is jöhettek volna létre. A legszebb az egészben amúgy az volt, hogy mire el lehetett merülni ebben a nagy Feketében, addigra már jöttek is vissza a chicagóiak ráadást adni, amely mintha csak John Zorn free jazz mágus és George Clinton funk pápa találkozását hivatott volna elmesélni, zenében.
  
  De ami ennél a legszebbnél is szebb, az a következő: pont annyira vették magukat komolyan, amennyire az stílusos, és pont annyira voltak felszabadultak, amennyire az nem idétlen. Úgyhogy olyan volt őket nézni, mint pár öreg havert, akik hétvégente zenélnek egyet csak úgy, a maguk szórakoztatására. Nagy különbség, hogy ezúttal nekünk is volt lehetőségünk ezen apropóból szórakozni, sőt elgondolkodni e muzsika felett, alatt, közben. Mániákus rajongók pedig szájtátva csodálkoztak, a zenebarátok nyalták a szájuk szélét, a többiek meg valószínűleg úgysem várták meg a koncert végét. Bár ki tudja, lehet, hogy közben rajongóvá váltak ők is.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

Art Ensemble Of Chicago

 programajánló: 
2024. május 19.
Vonósnégyesre átdolgozott heavy metal himnuszokkal érkezik Anneke van Giersbergen
MARCO MENDOZA (USA)
2024. május 25.
Dinamit 45 – Az utolsó jubileum
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Akik házibulit csaptak az MVM Dome-ban: a Depeche Mode
Suicidal Angels, Fusion Bomb, Crimson Fire
A Normandie lenyűgözte Budapestet a Dopamine turné keretében
Cattle Decapitation, Signs Of Swarm
Fesztiválhangulat a Dürer kertben- Halflives és az Inferno Turné
Amaranthe, DragonForce, Infected Rain
Meshuggah, Avatar, The Halo Effect
Két zenekar, egy este a Dead Poet Society és a Ready the Prince lángoló show-ja az Akvárium színpadán
Battle Beast, Saint Deamon, Induction
 kiemelt 
MARCO MENDOZA (USA)
  
Az amerikai rock muzsikus május 19-én, pünkösdvasárnap este lép fel Budapesten, a korábban már számos alkalommal letesztelt BackStage Pub színpadán

Megjelent az Elefánt ötödik nagylemeze, a SEMMI
Palaye Royale a Barba Negrában!
Rockmaraton 2024
Vonósnégyesre átdolgozott heavy metal himnuszokkal érkezik Anneke van Giersbergen
 friss hozzászólások 

Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Új Falcongate LP: Blood Red Roses (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 christoph waltz    rival sons    gesztivál    grape    psychotic waltz    astral doors    metal dayz    dj case    aquincum    artus társulat    popovich viktória    margaret island    gwyneth paltrow    selah vie    teknocannibaal    powerwolf    radikális amputáció    lion twin    evergrey    crimson fire    civil war    beast in black    dfsdfs    dj case    holy man’s glory  

r48
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!