hosting: Hunet
r40
  cikkekfotók        
magazin [könyv]  2006. március 29. szerda   10:26
nincsen hozzászólás

szerző: András
Jonathan Miller: Stripped: Depeche Mode
ShowTime Budapest

  Stripped című könyvével Jonathan Miller (legalábbis saját elmondása szerint) levetkőztette a Depeche Mode-ot, az együttes néhány rajongóját pedig (legalábbis saját elmondásuk szerint) kivetkőztette önmagából. Ez már csak azért is meglepő, mert a szerző (legalábbis eme műve alapján) egyáltalán nem azon médiahiénák közé látszik tartozni, akik mindent bő szafttal óhajtanak tálalni, sőt, úgy néz ki, hogy különösebben még csak csámcsogni sem szeret. Igaz, ami igaz, úgy tűnik, hogy mindemellett a cukormázat se nagyon preferálja, ennél fogva könyve sem azoknak nem szól, akik a fejüket csóválják a Depeche Mode láttán-hallatán, sem azoknak, akik a farkukat. Egészen meglepő módon alighanem azoknak íródott ez a biográfia, akik rajongásuk vehemenciájától függetlenül kíváncsiak a Depeche Mode történetére. Beleértve ebbe azt is, hogy milyen változatos, mégis megdöbbentően egyenletes színvonalú zenét produkál ez a brit csapat röpke negyedszázada, és azt is, hogy a tagok ezzel együtt is szoktak kócosan és másnaposan ébredni, hibáztak már nagyokat és mondanak egymásra csúnyákat, olykor-olykor meg sem játszva az angyalt.
  
  Az mondjuk nem biztos, hogy a zenekar történetébe feltétlenül bele kellett érteni azt is, hogy mikor milyen szintiket, sequencereket és egyéb kütyüket használtak a tagok (az első fejezetek meghatározó témája ez), de annyira biztos jók az ezt feszegető mondatok, hogy mosolyt csaljanak az átlagolvasó arcára, és nyilván akadnak néhány tucatnyian olyanok is, akiket tényleg érdekel az ilyesmi. (Tegyünk egy próbát: Andy Fletcher Source-ra váltott, egy drága, 945 fontos, duál VCO-s, programozható, analóg monofonikus, 16 memóriás szintetizátorra, mely a hagyományos gombok és tolópotméterek helyett elsőként alkalmazott digitális paraméteres vezérlést. Nos?) Az igazsághoz azért mindenesetre hozzátartozik, hogy amiként halad előre a banda története, úgy fogynak az ilyen és effajta megállapítások igaz, minden más is, ugyanis a szerző sajnos egyre jobban spórol a nyersanyaggal, ahogy a könyv elején az alapokig visszabontva előttünk álló Depeche Mode-monstrumot felépíti, vagyis az egyes korszakok tárgyalása kronologikus sorrendben egyre rövidebb. Valóban nincs tehát híján a hibáknak a könyv (elég gyenge lábakon áll például Miller azon érve is, hogy az első DM-album után kilépett Vince Clark karrierje, azaz főként az Erasure története szerves része a Mode-sztorinak), de a közel ötszáz oldalas terjedelem javarészt azért még így sem papír- és nyomdafesték-pazarlás.
  
  Elvégre mégiscsak az a zenekar a történet tárgya, amelyik az első lemez után elvesztette addigi elsőszámú dalszerzőjét, aztán egy évtizeddel később a hangszerelési zsenijét is, a három mindvégig kitartó alapító tagja közül pedig az egyik zeneileg bevallottan (legalább) félanalfabéta, a másiknak meg huszonöt évet kellett várni rá, hogy dalt írhasson és közben mégis egy negyedszázadon keresztül folyamatosan egyedülállót és maradandót alkottak így együtt. Méghozzá messze nem egyhelyben toporogva, hanem folyton előre haladva: ártatlanul mosolygó, divat- és szintirajongó tinibandaként, az indusztriállal flörtölő fiatal zenekarként, az elektronikus és úgy általában az egész popzene sztárjaként, a kilátástalan válság kellős közepén a rock bűvöletében, és még azon túl is. Egyszóval a történet tényleg lélegzetelállító ilyen magas labdát azért mégiscsak nehéz nem eltrafálni, de a szerzőnek viszonylag elegánsan még lecsapni is sikerül. Aki saját Jézusaként tekint Dave Gahanre, annak persze nyilván olyan ez a biográfia, mint teológusnak egy Rodney Howard-Browne-könyv, aki viszont egyszerűen csak egy piszok jó bandának tartja a Depeche Mode-ot, az az elolvasása után valószínűleg közelebb fogja érezni magát ahhoz, hogy megértse a nagy rejtélyt. A zenészeket és más illetékeseket megszólaltató korabeli interjú-, illetve kritikarészletekkel sűrűn tűzdelt szöveg tükrében logikus folyamattá rendeződik a Depeche Mode (zenei) fejlődése. Feltárul az egyes albumok születésének háttere, szó kerül a turnékról, a színpadképekről, az image alakulásáról, a tagság mindenkori viszonyáról, a jelentős eseményekről úgyhogy talán még a jól ismert albumok is némileg újszerűen tudnak csengeni az olvasottak fényében.
  
  Márpedig egy olyan könyvtől, ami lényegében a csapat megkerülésével, a zenészek külön e célból történt megkeresése és megszólaltatása nélkül jött létre, ez azért egyáltalán nem kevés. Két hazai Depeche Mode-koncert között félúton pedig még külön is jól jön.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

Depeche Mode

Jonathan Miller

 programajánló: 
2024. május 19.
Vonósnégyesre átdolgozott heavy metal himnuszokkal érkezik Anneke van Giersbergen
2024. május 25.
Dinamit 45 – Az utolsó jubileum
2024. május 30.
Palaye Royale a Barba Negrában!
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Idén is a fesztiválszezon egyik unikuma lesz a Denagyvilág, amit második alkalommal rendeznek meg Szigetmonostoron
Kultúrák találkozása a zenében - María Toro, Daniele di Bonaventura és Mogyoró Kornél koncertje
Falra fel! plakátaukció és pop-art kiállítás Marczibányin
HangFeszt – Minden, ami zene, minden, ami érték
Egy este, egy koncert, három barokk orgona
Különleges játékélményt nyújt az autista gyerekeknek a Hot Wheels® új kisautója
Erdős Virág, Háy János, Krusovszky Dénes, Puzsér Róbert, Szentesi Éva és Vecsei H. Miklós májusban a Tavaszi Margón
7. DADABÁNYA Underground Művészeti Fesztivál
”Egy újabb kiemelkedő fejezet kezdődik a Budapest Park történetében” - látványos fejlesztésekkel indul a tizenharmadik évad
Magyarországon is elindul a MERITA projekt – európai kamarazenei együttműködés
 kiemelt 
Megjelent az Elefánt ötödik nagylemeze, a SEMMI
  
A most megjelenő ötödik Elefánt nagylemez, a SEMMI az előző két albummal együtt alkot egy univerzumot, miközben zeneileg és szövegében is minden eddiginél jobban elrugaszkodik a zenekar “megszokott” világától

Palaye Royale a Barba Negrában!
Rockmaraton 2024
Vonósnégyesre átdolgozott heavy metal himnuszokkal érkezik Anneke van Giersbergen
Berúgja az évet a Dead Daises: új dal, album és koncert novemberben
 friss hozzászólások 

Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Új Falcongate LP: Blood Red Roses (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 poem    horda    venom prison    bibliotheque pascal    lo fi stereo    the killers    disco ensemble    hollyhell    vale of tears    gyalázat    skywalker    elhunyt    dean white    solefald    eyes    bad religion    samiam    nicole kidman    dfsdfs    mark zuckerberg    dilis    csak kép    simply red    feles máté    világgödör  

r41
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!