hosting: Hunet
r34
  cikkekfotók        
film [filmszemle]  2005. november 23. szerda   17:30
nincsen hozzászólás

szerző: troppauer
Erőszakos Múlt
Hazai bemutató: 2005. november 24.

  Odáig jutottunk, hogy hiába David Cronenberg legutóbbi mozijáról következik alább az értekezés, a látottak alapján ezúttal mégsem tudok beszámolni semmilyen újabb botrányos vagy eksztrém húzásáról.
  
  És erre a felütésre magyarázatul nem akarnám most és itt példaként felsorolni olyan korábbi filmjeit, mint a Videodrom, a Légy, a Karambol vagy az ExistenZ, amikkel anno rendszeresen sikerült megtúlóráztatnia a cenzorokat, főleg, mivel pont most nem is piszkoskodott velük annyira. Persze ettől függetlenül a besorolásnál - talán már csak megszokásból, vagy a címe miatt, vagy nem tudom ezt a filmjét sem nagyon ajánlották a tizennyolcon aluliaknak. Rendben van, valóban eléggé erőszakos néhol - sajnos egy thrillerben könnyen előfordulhat, hogy csúnyán megölődnek néhányan -, de például messze nem annyira, mint egy vérbeli harcos szeretkezős akciósban.
  
  Persze kinekkinek ízlése szerint, nekem például emiatt egyáltalán nem volt olyan rettenetes hiányérzetem. Igazából mondjuk nem is vagyok egy ortodox cronenberg rajongó, úgyhogy szerintem egy - szigorúan jó értelemben véve - nem normális rendező is forgathat egyszer egy normális filmet.
  Mert ez körülbelül - nagyjából olyan lett.
  
  Egy teljesen átlagos Viggo Mortensennel kezdődik a történet, aki egy vidéki kisvárosban éldegéli a gondos családapák és egyben a dolgos kisvendéglősök csöndes mindennapjait, szeretetben, megbecsülésben szóval a szokásos nyitó izé.
  Mint, ahogy az is a szokás szerint való, hogy innentől már nem olyan sokáig. Egyik este két, nagyon durva rablógyilkos támadja be az éttermét. És, miután hamar kiderül, hogy ezek mindenképpen ölni akarnak, hogy megvédje a néhány vendég, az alkalmazottjai és persze a saját életét, önvédelmileg ugyan, de nagyon lelövöldözi őket.
  A kábeltévék és az újságok szintén a szokásukhoz híven - egyből rácuppannak a sztorira, és az egyszerű kisvállalkozóból egy népszerű hőst faragnak. Merthogy az emberek ugyebár eléggé szeretik az ilyeneket.
  Három napig, amíg ugyebár a minden csoda tartani szokott, rendben is volnánk, a család büszke, a helyiek megbecsülik, ráadásul még a vendéglő forgalma is úgy belendül, hogy alig győzik.
  A negyedik napon azonban három rosszarcú alak látogatja meg a hérót, és közlik Vele, hogy tudnak az erőszakos múltjáról és, hogy volna ezzel kapcsolatban még némi elszámolnivalójuk.
  
  Tény és való, V. M. ügyesen adja az értetlent, gyerek, feleség, sőt még az ottani seriff is hajlamosak elhinni, hogy csak valami félreértésről lehet szó. Annyi év után nem derülhet ki róla, amit ezek az idegenek állítanak, hogy igazából egy bukott maffiózó, ráadásul az is az elmebetegebb fajtából.
  Tegyük azért hozzá, hogy van egy olyan arca neki, amire nézve hajlamosabbak vagyunk inkább az utóbbit elhinni, mint azokat a bárgyú, kedves leszek, ha beledögletek is - vigyorgásait, amikkel az elejétől fogva arról szeretne meggyőzni bennünket, hogy Ő most a jófiú.
  
  Ráadásul az is feltűnik közben néhány szereplőnek, hogy pultoshoz képest meglehetős szakértelemmel sikerült likvidálnia azokat a rablókat, szóval kicsit gyanús, de nem annyira, hogy ne akarjanak megbízni a szavában.
  Aztán amikor mégis eldurvulnak a dolgok, amikor a rosszarcúak már a családján keresztül is fenyegetni kezdik, enged a kérésüknek és elszámol velük.
  Olyan látványosan és olyan kegyetlenül, hogy több kérdés nincs, kétség nem marad igazat beszéltek az idegenek.
  Család kiakad, Ő pedig elindul rendet rakni, megkeresni a bérgyilkosok megbízóját - aki történetesen a saját testvére -, hogy akkor tegyenek pontot az ügyük végére..
  Jut is - marad is, de azért inkább a történetről most hadd legyen elég ennyi.
  
  Viszont egyet még muszáj beszólnom amiatt, hogy szörnyen logikátlan, ahogy felvezetődik a konfliktus. Ha egy akkora profi, mint a főszereplő, hosszú éveken át sikeresen elkerülte a lebukást, akkor hogyan követhet el hirtelen akkora baklövést, hogy a nagy amerikai nyilvánosság elé engedi filmezni, fényképezni az arcát? Elvileg tudnia kellett volna, hogy onnantól kezdve nyílegyenes út vezet az erőszakos múlt felbukkanásához. Mindegy, végül is valaminek mindenképpen történnie kellett, ha már a címben megígérték, de talán lehetett volna máshogy is, kicsit elegánsabban.
  
  Ezért sem a rendezőt kárhoztatom, ha jól értettem hozott anyagból dolgozott, a filmje egy - az otthonában állítólag nagyon sikeres - képregény adaptációja.
  Cronenberg munkájával inkább az a probléma, hogy kissé nagyvonalúan kezelte a rendelkezésére álló filmidőt.
  Konkrétan: A bevezető részre szánja a legtöbbet, ami ott rendben is van, az alaphanggal nincsen semmi gond. A tárgyalást már egy kicsit összébb rántotta, de azért még ekkor is szépen halad a történet, a végét viszont elkapkodta rendesen.
  Középen Ed Harris, mint szörnyeteg bérgyilkos még csakcsak, de a vége felé William Hurt már nem valami sok lehetőséget kap a kibontakozásra. Pedig tényleg jók mind a ketten.
  A szájbarágósabb részeket meg már nem is akarom felemlegetni, akad azért néhány sablonosabb tétel a sorban, de szerencsére bőven a tűréshatáron belül.
  
  Gondolom, a bemutató után lesznek majd még nagy belemagyarázások, elemzések meg minden ilyesmik - amibe én itt most helyhiány miatt bele sem kezdenék. Nélküle is van annyira érdekes, vagy mondhatnám akár azt is, hogy annyira jó a film ahhoz, hogy nyugodt szívvel ajánljam a normális krimik kedvelőinek.
  Úgyhogy akkor most - ajánlom.
  
  Forgalmazza az Intercom



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2023. december 20.
Ritual, Drone, Breakcore, ez a Havizaj #132
2024. február 10.
HOBO Vadászat 40 (Papp László Budapest Sportaréna)
2024. március 6.
Cradle Of Filth: jövő tavasszal újra Budapesten az angol metal legenda (Dürer Kert - Budapest)
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Napóleon a mozikban
Újabb spanyol filmmel érkezik a Pannónia Entertainment
A hétvégén két díjait is nyert a Libertate’89 – Nagyszeben
Kísérőprogramok a Verzió Filmfesztiválon
Európai filmkülönlegességek és új magyar alkotások premier előtt az art mozik ünnepén
Vermeer – A valaha volt legátfogóbb életmű-kiállítás
A legjobb kortárs olasz filmekkel szombaton kezdődik a 21. Olasz Filmfesztivál, a Mittelcinemafest
Dán tragikomédia érkezik novemberben a mozikba
 kiemelt 
Lenny Kravitz- Blue Electric Light Tour
  
Az amerikai rockikon, Lenny Kravitz, négy Grammy-díjjal és több mint 40 millió eladott lemezzel büszkélkedhet

HOBO Vadászat 40
Először koncertezik Magyarországon a Take That!
Meshuggah + Avatar + The Halo Effect Budapesten
Cradle Of Filth: jövő tavasszal újra Budapesten az angol metal legenda
 friss hozzászólások 

Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Új Falcongate LP: Blood Red Roses (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 joe bonamassa    the big bunny hall swinger club    muse    petendi tamás    velvet revorver    overkill    danko jones    paolo fresu    rómeó vérzik    a pap - háború a vámpírok ellen    godnr.universe    beneath the massacre    diamondeyes    irigy hónaljmirigy    kretens    genus ordinis dei    abandon all hope    ahad & fujak & hautzinger    power trip    kettős tamás és a vadszamarak    crazy town    marathon zenekar    brendan tobin    the sounds    anna phoebe  

r42
Copyright 2000-2023 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!