hosting: Hunet
r34
  cikkekfotók        
lemezajánló [nagylemez]  2005. április 13. szerda   15:47
nincsen hozzászólás

szerző: Tompi
Gire: Nádak, erek
Szerzői Kiadás

  A makói Gire lassan már annyi demót, promót adott már ki, hogy azokból akár egy teljes albumot is összelehetne állítani. Most nem dohogok, és nem is nyitnék vitát az ügyben, hogy ez idáig miért nem jött össze, azt mindenestre leszögezném, hogy ez a legkevésbé a Gire hibája, és ha lehet, még kevésbé hibája a Gire zenéjének, amely tökéletesen beért ez alatt a sok demónyi idő alatt. Ha másra nem is, hát erre jó volt ez a sok önerőből megjelentetett hanghordozó.
  
  Ez a kiadvány még az előző lemezek ismeretében is különlegesnek hat, lévén egy Sepultura feldolgozás, és egy videó-klip mellett egy Gire nótát tartalmaz, ez a monumentális, majd tíz perces Nádak erek. A dal a V anyag vonalán halad tovább, azzal az alapvető különbséggel, hogy Kónya Zoltán hörgése helyett Sarkadi Judit énekét hallhatjuk, amitől olyan hatása lesz a számnak, mintha egy népdalt dolgozott volna fel a Gire. A zenében viszont semmiféle utalás nincs a magyar, vagy egyáltalán bármilyen népzenére, ugyanúgy megvannak az egyedi ritmizálású, súlyos riffek, Hermann Balázs basszusfutamai, (ezeknek szinte már dramaturgiai jelentőségük van, nagyszerűen egészítik ki a dobgép monoton ütemeit) és Kátai Tamás hol előtérbe törő, hol csak a háttérben meghúzódó billentyű játéka, amely a muzsika sava-borsát és atmoszféráját adja. Vagyis a Gire jellemző stílusjegyei egy olyan számot eredményez, amelynek hallgatása során úgy érezzük, hogy tulajdonképpen nem történt semmi, és a vége felé jövünk rá, hogy micsoda hosszú utat tettünk meg a kilenc perc alatt. (Blake szavaival élve: A balgaság perceit kiméri az óra; de a bölcsességéit nincs óra mely kimérje. ) A szövegek ezúttal is megfoghatatlanok, láttatnak egy képet, közvetítenek egy érzést, de hogy milyet, az csak a hallgatón múlik. Tévedés ne essék, itt nem posztmodern módra egymásmellé dobált mondattöredékekről van szó, amellyel aztán azt kezd a tisztelt hallgató amit akar, hanem hívószavakról, amelyek a hol simogató, hol disszonáns zene hatására felépítenek egy történetet, vagy csak megjelenítenek valakit, vagy valamit, ami ha terád lel, benned bújik meg .
  
  A Sepultura feldolgozás némileg meglepett, de a Propaganda gire-os változatát hallva abszolút érthető miért esett rá a választás. Volt bennem némi félsz a dobgéppel kapcsolatban, hiszen Igor Cavalera nem éppen arról híres, hogy olyan könnyen helyettesíthető lenne. Jelen esetben sem a programnak, sem a programozónak nincs szégyenkeznivalója, még akkor sem ha történetesen nem a szóban forgó hangszer van az interpretáció középpontjában. A gitárra és az énekre nem vesztegetnék sok szót, gyakorlatilag egy az egyben adják vissza azt, amit 1993-ban lemezre préselt Max Cavalera és Andreas Kisser. Az ének kísértetiesen hasonlít az eredetire, le a kalappal Kónya Zoltán előtt. A billentyű pedig baldachinként lebeg a nóta felett, akarva-akaratlanul megsokszorozva a hangokban rejlő, egyébként sem csekély mennyiségű erőt. Külön érdekesség még, hogy a basszuskiállás is kapott egy kissebfajta csavart, és hogy az eredetileg gitáron előadott, vijjogó szólónak egész más sziluettet rajzol a szintetizátor.
  
  Ez a minőség már elég magyarázattal szolgál a választásra, amely még azért sem meglepő, mert párhuzamot lehet vonni a Gire és a Chaos AD/Roots korszakos Sepu szemléletére. Mindkét csapat metalba, méghozzá igen súlyos metalba ágyazta saját népének zenéjét, egy meglehetősen egyedi, sajátos produkciót létrehozva ezzel.
  
  A videó-klip is elég erősen kötődik a Sao Paulo-i formációhoz és annak ex-frontemberéhez, hiszen a Soulfly budapesti fellépése előtt készült a Petőfi Csarnokban. Az Eocén Expressz felvételei tökéletesen visszaadják a Gire koncertjének hangulatát, és tanúbizonyságot tesz arról is, hogy a színpadon sem elveszett a csapat.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

Gire

 programajánló: 
2024. május 9.
Esti Kornél a Budapest Parkban
2024. május 12.
Budapest Garden Party: Zenei - Gasztrofesztivál
Sabbath, Dio, Jethro Tull dalokat is előad májusban az Electric Guitarlands 4 gitárhőse
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Vented: Cruelty And Corruption
Drawing: Vol. 6
KabinLáz: Kihajolni Veszélyes EP
Born Again: Mesevilág
Agregator: Semmiből – A Semmin Át
Impovizatív jazztechno performansz Szipka-loops új lemeze
Frank Blackfire: Back On Fire
Megjelent a Quimby 25 éves születésnapi Aréna koncertje DVD-n
Megjelent a Tárkány Művek negyedik nagylemeze: Magyar konyha támad
 kiemelt 
Palaye Royale a Barba Negrában!
  
2024

Rockmaraton 2024
Vonósnégyesre átdolgozott heavy metal himnuszokkal érkezik Anneke van Giersbergen
Berúgja az évet a Dead Daises: új dal, album és koncert novemberben
Il Divo koncert szeptemberben: 20 éves jubileumi turnéjukon sem hagyják ki Budapestet
 friss hozzászólások 

Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Új Falcongate LP: Blood Red Roses (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 harcsa veronika    marilyn manson    sherlock holmes 2    striker    skillet    alice ricciardi    tokody ilona    smashing pumpkins    tom cruis    abysmal torment    bin-jip    j. j. abrams    x-men: first class    bonded by blood    atari teenage riot    arany album    gerard butler    katie holmes    salt    tűzmadár    b.b. king    artus társulat    fajkusz    panic! at the disco    turn of mind  

r45
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!