szerző: PjotrAz orgonazene és a nemzetközi barátságok ünnepe Lengyel, olasz és magyar művészek koncertjével és ősbemutatókkal zárul a III. Budapesti Nemzetközi Orgonafesztivál
Három hangversennyel zárul a 2025-ös Budapesti Nemzetközi Orgonafesztivál, amely immár harmadik éve hozza a világ legkiválóbb orgonaművészeit a Liszt Ferenchez is sok szálon kötődő Budapest-Belvárosi Főplébánia-templomba. A májusban indult, ingyenesen látogatható fesztivál a nemzetközi orgonaművészet kiemelkedő eseményévé vált Budapesten. Június 22-én a világhírű varsói orgonaprofesszor, Jan Bokszczanin ad koncertet, majd június 25-én a Római Portugál Nemzeti Templom orgonaművésze és zeneigazgatója Giampaolo di Rosa hozza el az olasz derű és szenvedély hangjait a templomba, végül a művészeti vezető-fesztiválalapító Mészáros Zsolt Máté és a Szolnoki Bartók Béla Kamarakórus közös hangversenyével, ősbemutatókkal zárul a fesztivál június 29-én.
Az eddigi hangversenyek iránt idén is hatalmas érdeklődés mutatkozott. A templom kivételes akusztikája és az ország egyik legkiválóbb koncertorgonája nemcsak a közönséget, hanem az előadókat is lenyűgözte. A fesztivál egyik csúcspontja Eötvös Péter E-C-H-O című művének templomi bemutatója volt, amelyet a világhírű trombitaművész, Boldoczki Gábor adott elő Mészáros Zsolt Máté orgonaművésszel közösen. A darabot szűnni nem akaró taps követte, a közönség soraiban jelen volt a zeneszerző özvegye, Mezei Mária is. Idén először Budakeszi is csatlakozott a fesztiválhoz: a római katolikus templomban rendezett koncert teltház előtt zajlott. A fellépő Marek Stefański lengyel orgonaművész feleségével adott hangversenye és azt követő frappáns megjegyzése egyaránt nagy sikert aratott: „A magyar-lengyel barátságot sokan emlegették ma. Én szeretném megerősíteni, hogy a lengyel-magyar barátság is létezik és fontos számunkra.”
Mészáros Zsolt Máté, a fesztivál művészeti vezetője így foglalta össze a rendezvénysorozat lényegét: „Ez a fesztivál nem csupán zenei események sorozata, hanem egy találkozási pont, ahol a zene kapcsolatot teremt emberek és nemzetek között: ahol barátságok születnek.”
A záróhét három koncertje ezt a szellemiséget viszi tovább. Június 22-én a Varsói Chopin Egyetem professzora, Jan Bokszczanin ad koncertet. Június 25-én a Rómából érkező Giampaolo di Rosa orgonaművész hozza el az igazi olasz életérzést, a fesztivál zárókoncertjén, június 29-én pedig Mészáros Zsolt Máté és Magyarország egyetlen professzionális nőikara, a Szolnoki Bartók Béla Kamarakórus lépnek fel, kortárs magyar zeneszerzők Liszt Ferenc tiszteletére írt műveivel és Hans Koessler ritkán hallható f-moll miséjével.
„Minden közreműködő orgonaművészt arra kértem, hogy programján keresztül mutassa be saját nemzeti zenekultúráját és legalább egy olyan magyar művet is válasszon, amely rámutat közös kulturális értékeinkre. Művészeti vezetőként a legfontosabb célkitűzésem az orgonazene és a magyar zenekultúra széleskörű megismertetése és népszerűsítése, ezért – hagyományteremtő szándékkal – először szervezünk kortárs hangversenyt, amelyre felkérésemre Fekete Gyula, Molnár Viktor és Virágh András Gábor zeneszerzők komponáltak új műveket. A kompozíciók Liszt Ferenc tiszteletére íródtak megidézve szellemiségét, gondolkodásmódját, zeneszerzői stílusát. Ez a különleges eseménnyel zárul a fesztivál.” – nyilatkozta a zeneigazgató.
A művészekről: Jan Bokszczanin (PL) a Varsói Fryderyk Chopin Egyetem orgonaprofesszora, amelynek 2016-2020-ig dékánhelyettese volt. 2020-ban szerezte meg orgonaművész diplomáját a Varsói Fryderyk Chopin Egyetemen, ahol Joachim Grubich professzor vezetésével végzett tanulmányokat. Később a University of North Texas (USA) doktori ösztöndíjasa volt. Európa számos országában, Oroszországban, Kínában, Ázsiában és az Egyesült Államokban adott koncerteket. Több mint 20 CD-felvételt készített. Az orosz és szovjet orgonazene fő tendenciái című monográfiája 2012-ben jelent meg a Polyhimnia kiadónál. Számos zeneszerző komponált számára műveket. 2019-ben a Lengyel Kultúra és Nemzeti Örökség minisztere a Lengyel Kultúráért kitüntetést adományozta számára.
Giampaolo di Rosa (IT) orgona-, csembaló- és zongoraművész, aki világszerte koncertezik és ad mesterkurzusokat. Tanulmányait Olaszországban, Németországban, Franciaországban és Portugáliában végezte, ahol összesen hét egyetemi diplomát és PhD fokozatot szerzett. Rendkívül széleskörű repertoárt játszik, amely az összes zenetörténeti korszakot felöleli egészen napjainkig, köztük Johann Sebastian Bach, César Franck és Olivier Messiaen összes orgonaművét. Az átiratok és improvizációk állandó részét képezik hangversenyeinek. A koncertezés mellett kutatásokat végez és több általa alapított fesztivál művészeti vezetője. A Római Portugál Nemzeti Templom orgonaművésze és zeneigazgatója, valamint a Vila Real-i Katedrális (Portugália) címzetes orgonaművésze.
A Szolnoki Bartók Béla Kamrakórus 1969-es alapítása óta folyamatosan, hivatásos együttesként működik. Az eltelt évtizedek alatt a kórus mindvégig megőrizte kimagasló szakmai színvonalát, egyediségét és lett az ország egyetlen hivatásos női kamarakórusaként kiemelt kategóriájú együttes. A hazai és nemzetközi koncertpódiumok kedvelt vendége a kamarakórus, az elmúlt évek alatt bejárták szinte az egész világot Szentpétervártól Szicíliáig, Izraeltől Japánig. A kórus igazgatója, művészeti vezetője és karnagya Molnár Éva. Koncertjeik jellemzője az a különleges női energia – érzékeny előadásmód, finomság, lágyság, lobbanékonyság, visszafogottság – ami megkülönbözteti a Szolnoki Bartók Béla Kamarakórust más előadóktól. A hangversenyek olyan minőségi koncertélményt nyújtanak melyeket az ország, de a világ bármely koncertszínpadán is büszkén vállal a nőikar.
Mészáros Zsolt Máté Junior Prima Díjas és Cziffra György Tehetség Díjas orgonaművész és Liszt-kutató a Budapest-Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templom zeneigazgatója. Rendszeresen lép fel szólistaként Magyarország és a nagyvilág legjelentősebb koncerthelyszínein és fesztiváljain, a legrangosabb hazai zenekarok hangversenyeinek gyakori közreműködője. Az elmúlt években több száz hangversenyt adott Magyarországon, illetve Európa számos országában, az Egyesült Államokban, Izraelben, Palesztinában és Oroszországban. Koncertjein gyakran hangzanak el virtuóz, sokszínű orgonaátiratai. Számos magyar zeneszerző figyelt fel a magyar zenekultúra népszerűsítése és az új zene megismertetése iránti elkötelezettségére és komponált műveket számára.
A fesztivál következő programjai:
2025. június 22. (vasárnap) 19:30 – Jan Bokszczanin (PL) orgonahangversenye
Felix Mendelssohn-Barholdy: B-dúr orgonaszonáta, op. 65, no. 4.
Johann Sebastian Bach (1685-1750): „Die Seele ruht in Jesu Haenden” – ária a BWV 127-es kantátából (Albert van der Hoeven átirata)
Kodály Zoltán (1882-1967): Epigrammák – 1, 2, 3, 5
Karol Szymanowski (1882-1937): b-moll etűd (Alistair Wightman átirata)
Marian Sawa (1937-2005): Íme a keresztnek fája (Ecce lignum crucis)
Felix Borowski (1872-1956): Ima
Mieczyslaw Surzynski (1866-1924): Improvizáció egy lengyel egyházi ének dallamára, op. 38
2025. június 25. (szerda) 19:30 – Giampaolo di Rosa (IT) orgonahangversenye
Domenico Scarlatti (1685-1757): 5 szonáta – K 159, K 1, K 11, K 146, K 492
Johann Sebastian Bach (1685-1750): C-dúr concerto “Grosso mogul” Antonio Vivaldi nyomán, BWV 594
Liszt Ferenc (1811-1886): B-A-C-H fantázia és fúga (Giampaolo di Rosa átirata)
Vincenzo Petrali (1832-1889): Andante
Giampaolo Di Rosa: Improvizáció adott témákra
2025. június 29. (vasárnap) 19:30 – Mészáros Zsolt Máté és a Szolnoki Bartók Béla Kamarakórus hangversenye
Fekete Gyula: Omaggio a F. Liszt
Fekete Gyula: Pensieroso
Molnár Viktor: Aequinoctium vernum
Gárdonyi Zsolt: Hommage à F. Liszt
Virágh András Gábor: Faust
Hans Koessler: f-moll mise (Kyrie–Gloria–Sanctus–Benedictus–Agnus Dei)