hosting: Hunet


  cikkekfotók        
lemezajánló [nagylemez]  2001. február 5. hétfő   16:56
nincsen hozzászólás

szerző: mily
Grencsó Kollektíva Plussz: 7 Ének az Utolsó Mohikánoknak
Bahia

   A lemez
   Az alapvetően jazztriónak számító Grencsó Kollektíva (Grencsó István: szaxofon, Benkő Róbert: bőgő, Jeszenszky György: dob) ebben a formációban Kenderesi Gabival (ének, hegedű) és Hajnóczy Csabával (gitár, sampler) tágul.
   A lemezen további „plusz”-ként közreműködnek: Gyulai Csaba, Koncz András és Mizsei Zoltán ének (a Voces Equales énekegyüttes tagjai), valamint DJ Mango (szkreccs) és DJ Shuriken (speciális effektek). Az öreg Amati tenor szaxofon és szoprán szaxofon mellett egyéb érdekességek is megszólalnak a lemezen: tilinkó, harmonikák, játékautó, rugósfoci és vesszők is szerepelnek.
   Felgördül a függöny
   Kezdetét veszi az előadás. A színpadon tragédia, 7 felvonás, összesen 11 jelenet. Forog a lemez, én becsukom a szemem, fájdalmas, szabadulni vágyó arcokat látok képzeletem színpadán, mintha szellemeikhez könyörögnének, mintha fájdalmaik lennének, tüzeket látok, rongyos, mégis magasztos ruhákat, térdelve síró asszonyokat. A jazz színház. Valami volt, már éreztem korábban is, hogy a jazz nem egy egyszerű jelenség. A 7 éneknél jöttem rá. Hogy színház. Én vagyok a függöny, bennem van a színpad, belém jönnek a hangok, és eljátszanak az agyammal.
   Próbáltam segítséget kérni az énekek címeitől, hogy a játék ne nagyon menjen félre, de nincsenek címek. Csak énekek vannak, mint az erdőben a fák, és úgy éreztem magam, mint Johnny Depp a Halott emberben, aki keres valamit, tart valahová, körülötte indiánok, fák, és lovak, ő pedig csak kóborol. Megértettem, hogy nem is kellenek címek, mert ennek a lemeznek én vagyok főhőse. Talán az utolsó hőse.
   Aztán meggyújtok két gyertyát, de szememet csukva hagyom, mert a lángokat így is látom, vagyis látásról már rég nincs szó, inkább arról, hogy érzem. Érzem a táncukat, meg a forróságot, az aurát a láng körül, megszólal egy szomorú cselló, mire felsír egy fájdalmas női ének, mintha gyermekét siratná, de csak félve, mert tudja, hogy egy nálánál nagyobb hatalom ragadta magához, az anyaságánál is nagyobb hatalom (mi lehet az, te jó ég? Hát létezhet ennél szentebb?). És akkor már nem tudom, hogy hála-éneket hallok-e, amely a fájdalom görcsétől remeg.
   Ez a lemez szomorú. Tele érzelemmel, a saját érzéseimmel, fájdalmaimmal, félelmeimmel. A szaxofon a józan ész, ami olykor felébreszt, néha elszakad valami, egy szentírás, és hallom, ahogy foszlanak lapjai, széttépik, szaggatják, és erre már a szaxofonnak sincs mondandója. Már csak a bőgő jöhet, meg a drum´nbass. Mély hangok keveregnek csukott szemhéjam mögött, nincs erőm kinyitni a szemem, elgyengültem.
   A színpad hirtelen mesebeli kőtemplommá változik, de lehet hogy ez is csak a játék része. Visszhangzanak az imák, különös, jámbor harmóniákban szólalnak meg, és verődnek vissza a szentséges falakról. Nincsenek szavak, vagy mondatok, csak egyetlen „jaj” hangzik. Ebben van benne minden.
   Megint más jelenet: mintha egy érett asszony acsarkodna férjével, talán a kétségbeesés, vagy a félelem gerjeszti a haragot, egyre dühösebbek, pedig most kéne igazán szeretniük. Mintha össze is verekednének a végére. De közben táncolnak, a szerelem táncát járják, táncolva verekednek.
   A hirtelen beálló csendben az asszony éneke hallik. Szomorú. Térdre esik. Vesszők suhannak hatalmas erővel, félek, hogy eltalálja a szomorú nőt.
   „Ne legyél olyan komoly! Mosolyogj, hé!”- mondja a halott gyermek bubájos hangján, de rájövök a csalafintaságra: csak most született meg. Eddig nem is élt igazan. Most azonban már szabad. Szkreccsekkel neveti ki a félelmet. Az anya még mindig sír. De már nem térdel. Táncol a tuz körül.
   Mikor a temetőhöz érünk, az élet temetőjéhez, éppen szertartás folyik: koktélkosztümöt, jóindulatot, almát temetnek. Mindent bedobálnak egy hatalmas sírba, ami csak belefér az életből. Köveket raknak halomba, talán a sírra, hogy ne legyen menekvésük az eltemetetteknek.
   Lassan vége a színdarabnak a fejemben, már csak egy végső dal, még néhány húron felcsendül a remény, újra a cselló, ringatnak egy testet, csak egy gyertya világít a színpadon, a szemem még mindig csukva. Valaki mélyeket sóhajt (lehet, hogy én magam vagyok?), együtt lélegzik a nagybőgővel, egy ütemben a vonóval.
   Sötét.
   Taps. Meghajlás. Az utolsó ének második jelenetére kicsődül a hatalmas nézősereg a színházból. Ez csak játék volt. Színjáték. Mindenki megnyugszik, és teletölti poharát vörösborral. Nekem is kiszáradt a torkom.
  
  A lemezborító
  
   „Olyan hirtelen változott meg minden. A nap nyugovóra tért, s mire felkelt, a végtelen préri helyén betondzsungelt talált. A szikla-keménységű házakban élő új, konok törzsek már nem beszélték a fák, füvek, hegyek, vizek és szelek nyelvét. A pénz és hatalom süket és vad démonainak pusztító szolgái leigázták, és a saját sivár képükre formálták a Földet.
   Utolsónak maradni inkább átok, mint érdem. Társai elmúlásának fájdalma egy darabig eltereli a mohikán figyelmét a körülötte fejtetőre állt világról, de aztán szembesülnie kell az ot körülvevő közönnyel, meg nem értettséggel.
   Egy napról napra csökkenő játékterű kultúra utolsó képviselői messziről felismerik és köszöntik egymást. Összekacsintanak buszmegállókban, kalapot emelnek egymás előtt a parkokban. Amikor kezet ráznak, szinte hallani a lovak szilaj dübörgését. Azonnal felismerik egymás nyomát a porban, egy fotón, vagy hanglemezen is. Tudják, már nem sokáig várat magára a nap, amikor egy letűnt törzs utolsó csatakiáltását hallatva, emelt fővel, teljes harci díszben vágtatnak végig egy valaha macskakővel burkolt hadiösvényen.”
  
  - Vályi Gábor, azaz Dj Shuriken -



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

Bahia

 programajánló: 
2025. december 3.
The Subways (UK) - For Eternity Tour 2025 (Dürer Kert - Budapest)
The Subways For Eternity európai turné (Dürer Kert - Budapest)
Megvan a decemberi The Subways jubileumi turnéjának két előzenekara, így teljessé vált a lineup! (Dürer Kert - Budapest)
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Vented: Cruelty And Corruption
Drawing: Vol. 6
KabinLáz: Kihajolni Veszélyes EP
Born Again: Mesevilág
Agregator: Semmiből – A Semmin Át
Impovizatív jazztechno performansz Szipka-loops új lemeze
Frank Blackfire: Back On Fire
Megjelent a Quimby 25 éves születésnapi Aréna koncertje DVD-n
Megjelent a Tárkány Művek negyedik nagylemeze: Magyar konyha támad
 kiemelt 
A38 Total Breakdown: Malevolence, Gatecreeper és Dying Wish
  
A brit metal színtér egyik legkarakteresebb élcsapata, a Malevolence 2026

Újra összeáll a Heaven Street Seven a Budapest Parkban
Apparat bejelentette új albumát és európai turnéját – magyar dátum is van a listán
Clutch 30: ikonikus album ünnepe és egy masszív rock hármas a Barba Negrában
Agnostic Front visszatér Budapestre – a New York hardcore öröksége február 24-én újra felrobban a Dürerben
 friss hozzászólások 

Darkest Hour (USA), Bridge To Solace, Suppression(USA), Wall Of Sleep, Casketgarden (1)
Az Arcturus Budapesten (1)
Éljen a diktatúra! – drMáriás retrospektív kiállítása a Godot Intézetben (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 red sparowes    lord    distrust    threat signal    chris hemsworth    jet    hardcore superstar    choice with no voice    b2b3 trió    the world alive    maximo park    crippled fox    kengyelfutó gyalogkakukk    how do you know    raven    kollaps    ghostpoet    queens of the stone age    cannibal corpse    the last airbender    másfél    deathmask    moneyball    darkane    venom inc  

r45
Copyright 2000-2025 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!