hosting: Hunet


  cikkekfotók        
beszámoló [koncert]  2004. november 13. szombat   14:32
nincsen hozzászólás

szerző: Sylvio
Hypertér, Magura, Ur Knall
2004 október 8., Kultiplex

  A későn, tíz után startoló estet a Hypertér instrumentális pszihedelikus thrash zenéje indította, viszonylag ritkás közönség előtt. A színpadon egy rasztatincseitől megszabadult Lukács Mátyás (basszer), egy Corrosion of Conformity póló, és a háttérvetítés volt a szokatlan tényező. Álljon itt a dallista: Végtelen, Hell, Selvere, Transsglobal, Utak, a Hypertér a Hypertértől, Predelirium, Delirium (a művelődést a kikapcsolódással összekötendő, a háttérképen a címadó probléma definíciójával, és egy csupaszáj szörny ölelésében aléló figura rajzával), Shíva, Egotéka. Ráadásként a készülő új album egyik tételét, a Buborékot mutatták be a hallgatóságnak (nem mondom meg, mit ábrázolt a háttérkép). Őszintén szólva nekem egy óra bőven elég lenne hagyományos elemekből építkező, pozitív értelemben monotonisztikus zenéjükből, amit leginkább jóféle esti háttérmuzsikának tudnék elképzelni (tervezem is korongjaik e célból való végleges beszerzését), de ez legyen az én bajom.
  
  Nem kis meglepetésemre a nyugati turnéra készülő Magura hívó szavára megtelt a helyiség. Bár, ha fellépéseik gyakoriságát tekintjük, ez nem csoda: két kezemen össze tudnám számolni, hogy hány koncertet adtak ebben az évben. Pedig a Magura igazi koncertbanda: élőben teljesen máshogy hat, mint lemezen (pontosabban demón, hisz lemezük sajnos még nincs, de azért össze lehet szedni tizennégy számot innen-onnan).
  
  Botfalvi Both Miki és zenekara az őket nem ismerők számára az első meglepetést a beállásnál szokta okozni. Balogh Szonja próbálgatja a dobot, megjelenik Németh Andris a hegedűvel, és Bodnár Balázs tekerőlantja is fölkerül a színpadra (ritka alkalom, hogy mindketten jelen vannak, általában valamelyikük hiányzik a koncertekről). Winter Csabi próbálgatja a négyhúrost, Fritz is nyakába veszi a gitárt (ekkor már sokan elkezdenek sejteni valamit: nem ők tévedtek el Lagzi Lajcsira, nem is Lajcsi tévedt ide sőt, mégcsak nem is cigányzenei kultúrest készülődik pléhköcsögöket amúgy sem hangol senki , itt valami más várható). Aztán megjelenik Both Miklós Barbaro-matricás gitárjával, rálép a torzítópedálra és szó bennszakad, hang fönnakad, lehelet megszegik, a lágy lelkek megijednek, az idetévedt Emperor-pólós figura pedig megereszt egy széles vigyort. Valaki mellettem elejti maradék sörét, és felszisszen, mert barátnője az ő kezén nyomta el a csikket, persze véletlenül.

  A hosszúra sikeredett beállást követően (De sok bajunk van! Higgyétek el, mi is játszani szeretnénk! biztat minket Miki) a népség levonul, hogy az Intro után fölvonuljon. Sokan ezalatt a samplerek szolgáltatta nyitány alatt abban a hiszemben voltak, hogy valami menthetetlenül gerjed a teremben, pedig csak ez a leírhatatlan zajhalmaz fokozta a várakozás feszültségét. Egyszercsak kidugta a fejét Németh László Fritz, és elindította a fantáziadús címet viselő Fritz kezdi hangfolyamát, majd az egész tagság megjelenése után jött, pontosabban Elment az én rózsám. Slágerszám következik konferált Fitz, és beindult a még a Görög, amin általában igyekeznek túllenni, de most szerencsénkre húzták-vonták: a sok improvizáció csak úgy tömte belénk a feszültséget, mígnem a katartikus befejezés segített azt kiadni magunkból. Ekkorra már kialakult a színpad előtt a dühöngő, s egy kisebb csapat őrült pogózásba kezdett. Nem tagadom, én sem sokáig bírtam magammal, hisz egyik kedvenc együttesem, kiknek sorsát sokkal többet nem tudok tenni értük szívemen viselem. Belekezdtem hát speciálisan a Magura koncertjeire, saját felhasználásra kifejlesztett, keleties elemekkel teletűzdelt mozgáskombinációmba, fokozandó a körülöttem állók vizuális élményét. Nem mintha a zenészek magukban nem tettek volna eleget ennek a kívánalomnak is: Fritz hol a gitárját ölelgette, hol táncot járt; Bodnár Balázs becsukott szemekkel, magasszintű átélést tanúsító arckifejezéssel fordult fejével hol a plafon, hol hangszere felé. Szonja dobok mögötti teljesítménye önmagában is leköthette a látványosságra vágyók figyelmét, Both Miki produkciójáról nem is beszélve: hol fetrengett, hol vezényelt és integetett szokás szerint két mikrofon(!) mögé bújva, hol pedig Fritzcel együtt majd belepréselte a gitárt a Marshall erősítőkbe, minek következtében nekünk épphogy nem szakadt ki a dobhártyánk. Végletes feedbackeket generáltak a fiúk. A gyors szleppelésekkel operáló Somogyiné után következett az Ébredés; minden el- és mindenki felszabadult. Itt vagyunk egy pici házban közölte Fritz, és Lisztmájer Ilona már bele is kezdett a Pici ház soraiba: Pici ház, ici-pici ház, édes rózsám, mit csinálsz? Ezután elővezették a Sas Ferencet, majd a Szépen veriben hallgathattuk Ilus gyönyörű hangját. Kár, hogy egyesek Rákkenroll! Rákkenroll! kiabálással zavarták meg az a capella produkciót. Az ilyen figurákat kitiltanám a koncerttermekből. Nemcsak azért, mert nem az ő hangjukra vagyunk kiváncsiak, hanem mert a Magura zenéjének annyi köze van a RNRhoz, mint a black metalnak a skiffle-höz. A Tekerős alatt kikapcsolt tudatunk legyőzte a gravitációt és elszállt jó messzire. Fantasztikus hegedű- és minden más improvizációkat hallhattunk, mielőtt ledózeroltak volna minket az Agyarak szemplerei, dobjai, hangjai. Hát, Magura alatt bizony agyarak agyamon. Végül a kamulevonulás után ráadásként eljátszották a Nem úgy van most kezdetű nótájukat, és végleg lebagtattak az öltözőbe.

  Ha valaki tudni szeretné, milyen az intenzív koncertélmény, azt ajánlom, kapja el valahol Maguráékat. Megkockáztatom, hogy Syd Barret és Jim Morrison is leckéket vehetne tőlük pszichedéliából. A szórólapjaikon, ismertetőikben emlegetett pszichedelikus öntet teljes mértékben átitatja a Magura süteményét. Ezeken túl a zene mibenlétéről csak annyit tudok mondani, hogy a Magura viszonya a magyar népzenéhez olyasmi, mint a hard rock viszonya a blueshoz, a countryhoz. Népzenei alapú, de saját szerzőségű dalok, nagy kohézióval, koncerten rengeteg improvizációval, folyton változó témákkal. A fejletépést pedig jobban csinálják, mint némely brutálmetál hordák.
  
  Az egyetlen elhanyagolható hangzásbeli probléma az volt, hogy néha akkor is gerjedt a rendszer, mikor az nem is volt betervezve (persze különböztesse meg valaki Mikiéken kívül az agyonvisszhangozott ének és gitárok mellett, hogy melyik gerjedés tervszerű és melyik nem!).
  
  Az említett, gitárra ragasztott Barbaro-matrica nem hiába került oda, ahol van: Both Miki is tagja lett a sok év után újjáalakult, a kilencvenes évek elején két lemezt megért együttesnek. Még őket kapnám el szívesen valahol, hisz érdekel, mit alakít ma Cziránku Sándor és csapata, és mit hoz ki még Bartókból és a népzenéből, melyekből zenéje táplálkozik.
  
  A Magura agyszaggatása után szemlehunyásnyi idő alatt kiürült a terem, ami nagy kár. Az Ur Knall öt zenésze így az ott tartózkodók harmadát tette ki. Az a helyzet, hogy a fényképezőgépem elemei a távozó közönséggel együtt aludni tértek, így meg kell kísérelnem leírni azt a közhelymentes látványt, ami ott elénk tárult. Először azt hittem, a sosemvolt woodstocki világzenei színpadról érkezett közénk öt időutazó, aztán úgy gondoltam, hogy az Alpok hegylakóit fogjuk hallgatni, végül rá kellett jönnöm, hogy az őskorból pottyantak ide zenészeink. Kivéve a dobost, mert ő a jövőből jött: Schuster Lóri tíz év múlva, dobverővel kezeiben (még mondják, hogy öreg korában nehezen tanul az ember). Az énekes pedig pontosabban az az ember, aki hangokat ad ki egy mikrofonnal a szája előtt , tele volt aggatva mindenféle csörgőkkel (Nem vagy te tibeti? kérdezte valaki a jelenlevők közül). Mint később kiderült, ez a tag németországi magyar. S hogy mit játszottak? Mást nem tudok tenni, mint hogy lejegyzem a hozzávalókat: dob; gitár; szintetizátor; bund nélküli basszusgitár; szaxofon; fuvola; csörgők és egyéb zajkeltő eszközök tömkelege; öt, az alpesi jeladó kürtökhöz hasonlító fúvóshangszer; szergerfon; doromb; visszhang; Csihar-típusú morgások; sikoltozás; nyelvpattogtatás; meg ami jön. Ja, és egy kérdőjel-alakú fúvóshangszer, amit a homlokhoz tartva szólaltattak meg. Akit érdekel, megnézheti a koncertről kézikamerával készített felvételt a banda honlapján, amint az felkerül oda.
  
  Sámánisztikus hangoriájukkal Ur Knallék belezenéltek minket a pirkadatba. Hogy ezután végül ki miről álmodik az éjjel (vagy már nappal), azért ők nem vállalnak felelősséget.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2025. december 3.
The Subways (UK) - For Eternity Tour 2025 (Dürer Kert - Budapest)
The Subways For Eternity európai turné (Dürer Kert - Budapest)
Megvan a decemberi The Subways jubileumi turnéjának két előzenekara, így teljessé vált a lineup! (Dürer Kert - Budapest)
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Energikus melankólia - Deafheaven, Portrayal of Guilt, Zeruel
Electric Callboy, Bury Tomorrow, Wargasm
101 Hang – Depeche Mode Special Tribute
The Necks különleges fellépése Budapesten
Aephanemer, Valhalore, Dark Oath
Parkway Drive, Thy Art Is Murder, The Amity Affliction
Halestorm, Bloodywood
Metál szimfónia a Barba Negrában - Lacuna Coil
 kiemelt 
A38 Total Breakdown: Malevolence, Gatecreeper és Dying Wish
  
A brit metal színtér egyik legkarakteresebb élcsapata, a Malevolence 2026

Újra összeáll a Heaven Street Seven a Budapest Parkban
Apparat bejelentette új albumát és európai turnéját – magyar dátum is van a listán
Clutch 30: ikonikus album ünnepe és egy masszív rock hármas a Barba Negrában
Agnostic Front visszatér Budapestre – a New York hardcore öröksége február 24-én újra felrobban a Dürerben
 friss hozzászólások 

Darkest Hour (USA), Bridge To Solace, Suppression(USA), Wall Of Sleep, Casketgarden (1)
Az Arcturus Budapesten (1)
Éljen a diktatúra! – drMáriás retrospektív kiállítása a Godot Intézetben (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 jan rechberger    john cale    volt 2011    igazából apa    gods tower    morbid dallamokat    metaldays    bad religion    underworld 4    bad religion    the book of eli    suhancos    blood sweat and tears    necrophobic    jason staham    sólstafir    nemes andrás    shyamalan    belphegor    the 69 eyes    scary guyz    maylene and the sons of disaster    velvet seal    darker half    paul rudd  

r42
Copyright 2000-2025 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!