hosting: Hunet


  cikkekfotók        
beszámoló [koncert]  2004. július 20. kedd   15:52
nincsen hozzászólás

szerző: András
Vekeri-tó Fesztivál
2004 június 19, Debrecen, Vekeri-tó

  Idén aztán tényleg a bőség zavarába eshet minden nyári-fesztivál-látogató, hiszen rangos külföldi fellépőkben is dömping mutatkozik az amúgy is kedvelt rendezvények szinte mindegyikén. A Debrecen mellett megrendezett Vekeri-tó fesztiválra nem kisebb csapatot sikerült megnyerni headliner-nek, mint a Motörhead-et, amelynek neve méltán fogalom a rockzene világában. Nem is volt kétséges, hogy merre vesszük az irányt a Summer Rocks végeztével, ezen a verőfényes szombati napon.
  
  A hagyományoknak megfelelően idén is már június közepére sikerült néhány sátras- és egyéb zenei fesztiválon megfordulnom, így aztán nagy örömmel és meglehetősen elcsodálkozva léptem a Vekeri-tó mellett elkerített helyszínre. Soha nem látott tisztaság, nyugalom és kies zöldkörnyezet fogadott, ami már eleve szokatlan volt, hát még az, hogy a biztonságiakkal is emberi hangon lehetett kommunikálni, arról nem is beszélve, hogy az árak sem voltak arcpirítóan magasak. Példaértékűen jól szervezett rendezvény vendége volt minden látogató, aminek a műsor élvezetére és az általános hangulatra gyakorolt jótékony hatását gondolom, senkinek nem kell hosszasan magyaráznom.
  
  A tó melletti söröző hűsében megpihenve vártuk ki a zenei program kezdését, amit számunkra végül a Diktátor zenekar koncertje jelentett. Nem láttam őket a régi dicső időkben, de szerintem a Derzsi vezér parancsnoklásával visszatérő banda úgy zenélt a Wild színpadon, mintha ott és akkor folytatták volna, ahol és amikor abbahagyták. Ennyiből remélhetőleg mindenki el tudja dönteni, érdekli-e az újra mozgolódó Diktátor, vagy sem. Szerintem inkább a régi rajongók lesznek azok, akiknek örömet szerez a banda, bennem „újként” legalábbis - a dalszövegek miatt - elég nagy kérdőjeleket rajzolt a Kőcsirkétől a Gyilkos Maciig terjedő műsor.
  
  A Motörhead sajtótájékoztatójára haladtunkban belepillantottunk a számos szállal hazánkhoz kötődő amerikai Rut Host műsorába is. Nem kenyerem egy-két szám alapján ítélkezni, de annyi biztos, hogy ez a rock and roll banda jól illett a nagyszínpad programjába, tökösen reszelték a nótáikat. Bár nem túl eredeti, amit művelnek, egy-egy fesztivál alkalmával nagyszerűen tudják szórakoztatni a gyülekező tömeget, legalábbis most elég jól ment nekik a dolog. Más kérdés, hogy a nagyérdemű ekkor még inkább csak gyülekezett, semmint hogy tömeg lett volna - úgy néz ki, a többség inkább ernyők és ponyvák jótékony árnyában kortyolgatta a söröket, semhogy annak a megterhelésnek tegye ki magát, hogy egy külföldi bandát sasoljon meg.

  Mire visszatértünk, a P. Box éppen befejezte a műsorát, de az e feletti bosszúságomat legalább az feledtette, hogy a távollétünkben eltelt idő alatt kellemes nyüzsgés kerekedett a fesztivál területén. Ez persze az enyhülő idő, a laposodó pénztárcák és a nehezedő fejek megsétáltatásának növekvő igénye mellett nyilvánvalóan annak is köszönhető volt, hogy hamarosan elérkezett a Tankcsapda koncertjének kezdése.
  
  Ha jól vettem észre, az együttes a hazai pályán is a Sport-szigeten hallott programmal rukkolt elő, amit részemről javarészt csak üdvözölni tudtam, hiszen olyan klasszikusok is helyet kaptak benne, mint a Gyűrd össze a lepedőt, a Nem ismerek rád, a Világ proletárjai, a Tudok egy munkát, vagy a Kapd be a horgot. Régebben érkezettként számomra ezek a dalok jelentik a Tankcsapda vonzerejét, de azért az újabb nóták hívei sem panaszkodhattak, hiszen megszólalt többek között az Ez az a ház, a Adjon az ég, az Akinek látsz és az Üdvözöl a pokol is. Azért azt örömmel vettem észre, hogy a fiatalok legalább a banda szűkebb hazájában leásnak a csapat múltjába is - a Vekeri-tónál a tizenpár évesek fújták rendesen a velük közel egyidős számokat is, így nem állt elő a néhányszor már megtapasztalt „egyszer mindenki - egyszer meg csak a húsz felettiek énekelnek” effektus. Természetesen minden a szokott profizmus jegyében zajlott, de ezt talán már felesleges is a Tankcsapdával kapcsolatban boncolgatni, hiszen mindenki tudja, hogy hibátlan gépezetként üzemel a zenekar. Meglehetősen jó hangulatban léptek a színpadra (...), aminek eredményeként igen felszabadultan tolták, Lukács még a szokottnál is nagyobb elánnal húzta-rázta, gyakran akkordozva játszott, a végén a Fordulj fel közepén pedig még egy rendesen borult jammelést is elővezettek, legnagyobb gyönyörűségemre. (Erről jut eszembe, a Forrás bekerül még valaha a koncertprogramba?)
  
  Némi átszerelés és a hatalmas koponyás háttérvászon helyre kerülése után már közelgett is a pillanat, a mindenható Motörhead színpadra lépésének pillanata, ami aztán körülbelül hasonló drámaisággal következett be, mint egy héttel korábban Ausztriában: nevezetesen besétáltak a zenészek, Lemmy bejelentette, hogy „We are Motörhead”, aztán nosza, robbant is a citált nóta. A hangmérnököknek körülbelül a dal felére máris sikerült olyan tiszta és élvezhető hangzást kreálni, ami mellett még a fülsorvasztó hangerő sem bántó volt, hanem kifejezetten élvezetes és energikus, s ennek a profi munkának köszönhetően tényleg semmi akadálya nem volt, hogy mindenki teljesen belefeledkezzen a koncertbe meg úgy egyáltalán a rock and rollba. A vérmesebbje pillanatokon belül dülledő szemekkel és vicsorogva kezdte üvölteni a szövegeket, a szerényebbje meg csak lesett, hogy „anyám, ilyen is van”. Hát bizony, van!

  A szett nagyjából egyezett az egy héttel korábbi bécsújhelyivel, de azért volt benne változtatás is - bevallom, amikor az általam nem várt Damage Case megszólalt, különösen gyanús ordibálásba és hadonászásba kezdtem; számomra ez volt az est legkellemesebb meglepetése! Persze ment a punkoknak a God Save the Queen, a két jó öreg Ramone-nak meg fel az égbe az R. A. M. O. N. E. S., jött a Shoot You in the Back egyenesen a westernfilmek világából, pofán csapott az Iron Fist, megszólalt a No Class, az Over the Top, a Metropolis, a Civil War, a Dr Rock, a You Better Run és a Going to Brazil is. A trió megint elsöprő formában lépett fel, Lemmy (ezúttal fekete csizmában) megállás nélkül végigakkordozta az összes nótát és reszelte a szövegeket a jellegzetes pózában, a Killed by Death-ben Phil pedig természetesen megfutatta ujjait a hathúros nyakán, habár kicsit visszafogottabban, mint a múltkor. Viszont Mikkey Dee dobszólója a Sacrifice-ban fergetegesebb volt minden elvárásomnál, pedig a lécet igen magasra helyezte magának. Ismét ott voltak benne a bolondos ritmusok, a törzsi ütemek, a veszett tekerések, de valahogy még több energiát préselt a mutatványba, ami így aztán végképp tűzveszélyesre sikeredett. Komolyan mondom, érezni lehetett, ahogy a jól kifeszített bőrök szinte lökték vissza a veszett táncot járó dobverőit, miközben ropogtatta azokat a parádés témákat! És valami hasonló feszesen sodró erő sugárzott az egész őrületes koncertből, aminek hatására mind többen soroltak át a szerényebbjéből a vérmesebbjébe, elvesztve az eszüket. A trió pedig csak lökte az alapműveket nagy vigyorogva, Mikkey Dee röpködő dobverőitől és közönségbiztatásaitól kísérve, megállíthatatlanul, ellenállhatatlanul. Sok banda állítja magáról, hogy szétrúgja a közönsége seggét, de valljuk be: ehhez képest a legtöbbjük maximum paskolgatja a hátsónkat!

  A végén a ráadásban persze elhangzott a szertartást lezáró kétrészes ámen is: az Ace of Spades és az Overkill. Előbbi a létező legtökösebb rock and roll himnusz, de ezen az estén szerintem a záró nóta még ennek is fölébe kerekedett: ahogyan a végén újra meg újra beindították ezt a tételt, úgy hullámzott fel újra és újra a lelkesedés is a nézőtéren, megkapaszkodva abban a néhány pillanatban és löketnyi energiában, ami még hátra volt a Motörhead rock and roll-leckéjéből. Aztán megjelentek a színpad szélén sörrel és cigarettával váró technikusok (deja vu), és „csábításukra” lassan le is vonult a trió, ámultan egymásra bámuló emberek sokaságát maguk mögött hagyva. Az ilyesmit hívják úgy, hogy hibátlan koncert.
  
  Az Iron Maidnem műsorára sikerült összeraknom magamat, így a fesztivál zárásaként meghallgathattam jó pár Maiden-klasszikust és egyben örök kedvencet hazánk egyik legjobb tribute bandájának tolmácsolásában. Ezekkel a nótákkal tévedni lehetetlen, ha el tudja őket játszani az adott zenekar, márpedig Töfiék hibátlanul nyomják a 2 Minutes to Midnight, Number of the Beast, Fear of the Dark-típusú slágereket és a 22 Acacia Avenue, Infinite Dreams-féle csemegéket. Velük ezen az estén se volt különösebb gond, de a hangzás gyengesége sajnos elég sokat kivett a produkciójukból. Ennek ellenére lehetetlen volt, hogy bárki is rosszul érezze magát, részemről pedig még egy külön kalapemelés is megy a banda felé, amiért a monumentális Seventh Son of a Seventh Son nótát is elővezették! Ja, és nagyon klassznak tartom azt is, hogy Zoli ruházata lassan teljesen Dickinson-ossá válik (mellényestül, „cifra” bőrnadrágostul), ez még dob a hangulaton meg a hitelességen!
  
  Nagyon kellemes emlékeket őrzök a Vekeri-tó fesztiválról, amiért leginkább természetesen a Motörhead zseniális koncertje a „felelős”, de nagyon fontosnak tartom ismét kihangsúlyozni a szakszerű, körültekintő rendezői munka fontosságát is, aminek szerepe szintén nem elhanyagolható. Nagyszerű élmény volt, sok ilyen bulit kívánok még magunknak!



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

Vekeri-tó

 programajánló: 
2025. december 3.
The Subways (UK) - For Eternity Tour 2025 (Dürer Kert - Budapest)
The Subways For Eternity európai turné (Dürer Kert - Budapest)
Megvan a decemberi The Subways jubileumi turnéjának két előzenekara, így teljessé vált a lineup! (Dürer Kert - Budapest)
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Energikus melankólia - Deafheaven, Portrayal of Guilt, Zeruel
Electric Callboy, Bury Tomorrow, Wargasm
101 Hang – Depeche Mode Special Tribute
The Necks különleges fellépése Budapesten
Aephanemer, Valhalore, Dark Oath
Parkway Drive, Thy Art Is Murder, The Amity Affliction
Halestorm, Bloodywood
Metál szimfónia a Barba Negrában - Lacuna Coil
As I Lay Dying, Deathmask, Hypermass
 kiemelt 
A38 Total Breakdown: Malevolence, Gatecreeper és Dying Wish
  
A brit metal színtér egyik legkarakteresebb élcsapata, a Malevolence 2026

Újra összeáll a Heaven Street Seven a Budapest Parkban
Apparat bejelentette új albumát és európai turnéját – magyar dátum is van a listán
Clutch 30: ikonikus album ünnepe és egy masszív rock hármas a Barba Negrában
Agnostic Front visszatér Budapestre – a New York hardcore öröksége február 24-én újra felrobban a Dürerben
 friss hozzászólások 

Darkest Hour (USA), Bridge To Solace, Suppression(USA), Wall Of Sleep, Casketgarden (1)
Az Arcturus Budapesten (1)
Éljen a diktatúra! – drMáriás retrospektív kiállítása a Godot Intézetben (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 lo!    pozakowski    guilty parties    shinedown    first memories    veszprém    takács tamás band    headbussa    the devil came on horseback    freedom call    warrel dane    szesztay dávid    diamondeyes    marco mendoza trio    black blitz    tony macalpine    road zenekar    maci laci     zoolander 2    beatles    grinderman    mátyás attila    forbidden    lifespark    ozzy  

r48
Copyright 2000-2025 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!