hosting: Hunet
r33
  cikkekfotók        
kultúra [előadás]  2014. október 14. kedd   13:48
nincsen hozzászólás

szerző: Pjotr
Elemek Vol 1. – Tér: A reneszánsz dolby sorround
2014. október 18., 19.30h, Bálna

  A Budapest Sound Collective Elemek című programsorozatának középpontjában a hang fizikai tulajdonságai – mint például a hangerő, a hangszín – állnak. Az első koncert a hang és tér kapcsolatát járja körül: miként befolyásolja a hangot az azt körülvevő térbeli környezet, illetve miként hoz létre a hang változatos térillúziókat? A közönség aktív szereplője lesz a reneszánsztól a kortárs művekig a hang élményének.
  
  A Listening Eyes – Enter the sound, hear the space, avagy Lépj be a hangba, halld a teret a Prague Modern díjnyertes installációja, mely interaktívan vonja be a hallgatót a zenébe már a koncert kezdetekor.
  
  Az Elemek zenei világának terébe az est alkotói vetített vizuális élményvilágot is bevonnak. Ahogy a zene térbelisége különböző élményeket kínál, kivetítőkön a malmöi erdő mélyére kirándul a közönség. A videoinstalláció egy 25 évvel ezelőtt telepített skandináv erdőt mutat be, melyet egy tájépítész 50 méterenként más és más fákkal ültettetett be. A zene mélységével, térélményével együtt egy erdő perspektívája is feltárul.
  
  Az európai reneszánsz utolsó évtizedeiben megnőtt az igény az épített tér zenei reprezentációja iránt.
  
  A pompás templombelsők architektonikáját akusztikailag is érzékelhetővé kívánták tenni, ezért a jelentősebb ünnepek alkalmával az énekeseket és a hangszereseket a templom különböző pontjain helyezték el. Velencében, a Szent Márk székesegyházban az egymással szemben lévő karzatok merész zenei „térkísérletekre” is lehetőséget biztosítottak. Itt az egymással szemben álló erkélyeken már 1490-től kezdve két orgona is volt, s a leírások szerint már az 1550-es évektől kezdve felváltva játszottak itt az orgonisták. Bár nem csak Velencében virágzott az osztott kórusok (coro spezzato) előadói gyakorlata, a stílus mégis velenceiként vonult be a zenetörténetbe.
  
  Más értelemben, de Galina Usztvolszkaja (1919-2006) zongorára és csellóra írt darabja is a zenei tér kitágítására törekszik. Ez az 1959-ben befejezett mű a hangtér és a két hangszer játéklehetőségeinek határát feszegeti. Dukay Barnabás zenéjének időkezelése arra ösztönzi a hallgatót, hogy felülvizsgálja a zenei idő determinálhatóságával kapcsolatos elképzeléseit. Egy-egy Dukay-műnek, a szó hagyományos értelmében nincs is strukturált időszerűsége, ugyanakkor vitathatatlanul karakteres teret hoz létre. Fittler Katalin szerint „új dimenziók közt találja magát a hallgató. Mintha megszűnt volna a hagyományos értelemben vett, de bizonyos szempontból még a XX. században is érvényes zenei tér és idő”.
  
  Tizenhárom, virtuóz hangszeres szólistára írta Ligeti György a Kamarakoncertet. Az 1970-ben bemutatott darabban a kisebb hangszercsoportok felváltva játszanak, Ligeti újszerűen használja a késő reneszánsz coro spezzato elvét. Az 1570-es években írta Thomas Tallis „Spem in alium nunquam habui” kezdetű motettáját. A megdöbbentő szólamszám (negyven!) nem a kompozíció polifonikus-kontrapunktikus nagyságrendjét jelzi, Tallis egészen biztosan a mű térbeli dimenzióinak kitágítását célozta meg.
  
  Műsor:
  Listening Eyes – zenei installáció
  Giovanni GABRIELI: Pian´ e Forte – szonáta
  Galina USZTVOLSZKAJA: Grand Duett
  DUKAY Barnabás: …mint sziklák között a szél
  LIGETI György: Kamarakoncert
  I. Corrente (Flissend)
  II. Calmo, sostenuto
  III. Movimento preciso e meccanico
  IV. Presto
  TALLIS: Spem in alium nunquam habui – motetta
  
  Közreműködik:
  CSALOG Gábor – zongora,
  VARGA István – cselló
  Budapest Sound Collective
  Prague Modern (művészeti vezető: David DANEL)
  Vizuális performansz: Szalai Dániel
  A Listening Eyes kreatív koncepciója: Katerina VINCOUROVÁ
  A Listening Eyes zeneszerzője: Miroslav SRNKA
  Vezényel és művészeti vezető: DUBÓCZKY Gergely



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2025. március 28.
Ez nem egy antialkoholista himnusz – megjelent az Odatalálok a tengerhez! (A38 Hajó - Budapest)
2025. március 29.
Alec Benjamin 2025. márciusában ismét visszatér Budapestre!
Punk, kicsit másképp – itt a SÜTI!
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Kivételes zeneművek egyedülálló előadásban – Perényi Miklós szólókoncertje a pannonhalmi bazilikában
Ikonikus színházi kellékek kerülnek kalapács alá
Klasszikusan más – Megújult arculat és izgalmas programok a BFZ új évadában
Vanitas-olvasatok
Kezdődik a 7. Orosz Zenei Fesztivál
Szétfeszítjük a rendszert – Március 21-én érkezik a Rendszerbontók a Független Színház Magyarország színpadára
Jelentsen valamit a tér! - Oláh Patrik RITUAL című darabja négy teremre komponálva
Hegedű versus zongora
 kiemelt 
Enter Shikari (UK) – Europe 2025: Októberben a Dürerben!
  
Az Enter Shikari, a brit elektro/indiecore kulcszenekara egy exkluzív európai klubturnéval zárja az évet, és 2025

Swallow The Sun: finn metal hármas élén érkeznek áprilisban
Patriarkh, Dogma: új néven, okkult brazil apácák kíséretében tér vissza Budapestre a Batushka
Henrik Freischlader koncert Budapesten
Manu Lanvin & The Devil Blues az Analogban
 friss hozzászólások 

Pantera, Power Trip, Child Bite (2)
Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 social network    female metal voices    death is not glamorous    irepress    rod stewart    black label society    martin scorsese    ryan tedder    exodikon    tom waits    emancer    rio    korpás éva    premonition 13    segélykoncert    deck attack    bedlam    heart in hand    greg bennick    cannibal corpse    bohemian betyars    amorphis    védhetetlen    orbit culture    drawing  

r46
Copyright 2000-2025 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!