hosting: Hunet
r32
  cikkekfotók        
előzetes [koncert]  2010. november 29. hétfő   14:25
nincsen hozzászólás

szerző: Pjotr
Laibach (SLO) - 30th Anniversary Tour / Ljubljana Calling Fesztivál
2010. december 10., péntek 20:00., A38 - Budapest

  A koncert előtt 18 órakor: Laibach rekapituláció Szombathy Bálint előadása a Laibach és a Neue Slowenische Kunst történetéről az A38 hajó Kiállítótermében. A belépés díjtalan. Laibach videóklipek, videóinstallációk és filmek az A38 Hajó Kiállítótermében december 10-12 (péntek-vasárnap) egész nap.
  
  
  December 10.-én ismét ipari-indusztriál muzsikától lesz hangos Budapest legautentikusabb ipari-indusztriál kulturális helyszíne, az A38 Hajó. A korábban már fellépett Einstürzende Neubauten vagy a KMFDM után ezúttal a műfaj egyik alapító csoportosulása, a szlovén Laibach érkezik ismét, hogy fennállásának 30. évfordulóját ünneplő turnéján megmutassa, hogy még mindig éppoly aktuális, mint bármikor korábban. A budapest koncert különlegessége, hogy komoly képző-, videóművészeti események szerveződnek köré az A38 Hajó frissen megnyílt Kiállítótermében. Az eseménysorozat egyben része a szlován fővárost bemutató kétnapos Ljubljana Calling fesztiválnak.
  
  Ha létezik kultikus zenekar Közép-Európában, akkor a Laibach az, elsősorban azért, mert ezt a kultuszt a tagok maguk gerjesztették. Ma már nehéz elképzelni, hogy ez a nyolcvanas évek elején alakult szlovéniai (akkor még jugoszláviai) művész-, zenész- és provokátorcsoport milyen elemi hatást gyakorolt a korszak gondolkodásmódjára. Hogy milyen brutális csapásként érte a szocialista blokk kultúrpolitikáját egy maréknyi, alig leplezetten náci és kommunista katonai és ideológiai jelképeket használó, Wagnert és a korabeli mainstream popzenét egyaránt parodizáló avantgardista. Pedig - válaszolják ironikusan a képzőművész tagok az ellenük felhozott vádakra - „csak annyira vagyunk nácik, amennyire Hitler festő volt”.
  
  A Laibach kétségkívül a legnagyobb hatást gyakorolta a keleti blokk együttesei közül. A Frankie Goes To Hollywoodtól a Rammsteinen át Marilyn Mansonig számtalan zenekar és zenei irányzat táplálkozik a laibachi örökségből, akár a látványelemekre, akár a zenére, akár a szövegekre gondolunk.
  
  A Laibach története 1980-ban, abban a jelképes éveben kezdődött, amikor Lengyelországban megalakult a Szolidaritás és bevezették a szükségállapotot, Jugoszláviában pedig meghalt Joszip Broz Tito. Egy Ljubjanához közeli bányászvárosban, Trbovljében megalakul az eredetileg képzőművész-csoportként indult Laibach (mely nevét Ljubjana német elnevezéséből nyerte). A csoport később - egyéb színházi és képzőművészeti kezdeményezésekkel egybeolvadva - NSK, azaz Neue Slowenische Kunst néven valóságos művészi állammá nőtte ki magát, és a Laibach eme összművészeti szerveződés zenei leágazásává alakult.
  
  Már korai koncertjei és performanszai óriási botrányt okoztak Jugoszláviában, ahol a náci jelképekkel kokettáló társulat egyenesen az önmagát a partizánmítosszal megalapozó jugoszláv állam szívébe talált. A betiltások és hatósági eljárások ellenére a Laibach 1985-től kezdve viharos tempóban kezdte megjelentetni lemezeit. A zenekar nemzetközi hírneve is egyre nőtt, és 1987-ben a Mute-nál (a Depeche Mode és Nick Cave kiadójánál) megjelent az Opus Dei album. A lemezen található brutál-indusztriál feldolgozások, például az osztrák Opus népi mulatós rockhimnusza, a Life Is Life vagy a Queen One Visionjének metálos-Wagneriánus-pszeudonáci átértelmezései, illetve a megjelenést követő turné valósággal a mainstreambe katapultálta a Laibachot.
  
  A zenekar ezek után tudatosan és következetesen sajátította ki a popkultúra produkcióit. Megjelentette a Sympathy for the Devilt, ami nem más, mint a híres Rolling Stones-szám egy nagylemezre való különböző indusztriál-hangulatú feldolgozása, vagy a Let It Bet, ami az egykori Beatles-klasszikus teljes átköltése. „Nem hiszünk az eredetiségben” - jelentették ki a Laibach tagjai, amikor jóval később megkérdezték tőlük, hogy nem zavarja-e őket az életművét és külsőségeit teljes egészében tőlük lopó Rammstein óriási sikere. „Nem hiszünk az eredetiségben, ezért a Rammstein nem is lophatott tőlünk.” Ez az esztétika végigvonul a Laibach-lemezek során, szégyentelenül és kételyek nélkül nyúlnak bármilyen anyaghoz, legyen az popsláger, Wagner-opera vagy nemzeti himnusz. A Laibach legutolsó lemezei is ilyenek: a 2006 őszén megjelent Volk tizenhárom állam (köztük a Vatikán) és ráadásként az NSK hivatalos himnuszát tartalmazza - természetesen a jól megszokott indusztriál-techno átdologzásban. A legutóbbi, két éve kiadott sorlemez, a Laibachkunstderfuge is pontosan ezt az esztétikát követi: ezen, a kötelező szójátékot kihasználva sajátítják ki, és értemezik újra J. S. Bach műveit, bizonyítva, hogy a barokk egyházi orgonamuzsika szoros kapcsolatban áll a szételektronizált ipari technóval. És megjelenés előtt áll a Volkswagner című lemez nagyjából elképzelhetjük, milyen zenei (és ideológiai) tartalommal.
  
  Az ezeredforduló környékén a Laibach mintha kissé visszavonult volna - úgy tűnt, hogy a szocialista blokk felbomlásával, a hidegháború végével - és az üzletileg jóval sikeresebb hasonló zenekarok feltűnésével - a politikus-művészi indusztriál válságba került. Ám a 2004-ben megjelent életmű-összegző válogatáslemez, az Anthems, és azt követő amerikai turné újra a figyelem középpontjába állította a Laibachot. A turnéról készült Divided States of America DVD erőteljes dokumentuma annak, hogy a - ki tudja, hányadszorra - megújult zenekar ismét eltalálta a közhangulatot, jelesül a szeptember 11. utáni össz-amerikai félelmet és bizonytalanságot.
  
  A Laibach többször járt már Magyarországon, de mostani fellépése is ékes bizonyítéka lesz annak, hogy ez a fennállásának harmincadik évfordulóját nagyszabású turnéval ünneplő létező zenekar és művészcsoport most is épp olyan friss, aktuális és érvényes, mint megalakulásakor.
  
  A koncert különlegessége, hogy a fellépés előtt, 18 órától Szombathy Bálint író, művészettörténész és esszéista egyben a zenekar és a Neue Slowenische Kunst egyik legértőbb ismerője - tart előadást a Laibach történetéről az A38 Hajó frissen megnyílt kiállítótermében. Az előadás címe: Laibach rekapilutáció. Kiegészítésképpen pedig a Ljubljana Calling fesztivál ideje alatt, péntektől vasárnapig egész hétvégén Laibach videóklipek, vindeóinstallációk és filmek tekinthetők meg a Kiállítóteremben.
  
  Jelenlegi tagok:
  Milan Fras: ének
  Eva Breznikar: ének, dob
  Natasa Regovec: ének, dob
  Luka Jamnik: billentyűsök
  Primoz Hladnik: billentyűsök
  Janez Gabric: dob
  
  Lemezek:
  Laibach, 1985
  Rekapitulacija, 1985
  Nova Akropola, 1985
  Opus Dei, 1987
  Slovenska Akropola, 1987
  Krst pod Triglavom, 1987
  Let It Be, 1988
  Sympathy for the Devil, 1990
  Macbeth, 1990
  Kapital, 1992
  Ljubjana-Zagreb-Beograd, 1993
  NATO, 1994
  Jesus Christ Superstars, 1996
  Laibach, 1999
  WAT, 2003
  Volk, 2006
  Laibachkunstderfuge, 2008
  The Volkswagner, 2010
  
  Belépő elővételben 4000 Ft, a koncert napján: 5000 Ft. Jegyek elővételben vásárolhatók az A38 Hajó honlapján (www.a38.hu), illetve az összes ismert jegyirodában.


Kulcsszavak:
  laibach 


Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

Laibach

Myspace

 kapcsolódó cikkek: 

Új albumot jelentett be a Laibach!

Laibach, Juno Reactor a PeCsaban

Laibach (SLO), Megyeri & Sokol (80asparty.hu) az A38-on

Laibach az A38-on

Laibach
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Thy Art Is Murder, Fit For A King, Knosis: nyári katlan-core a Barba Negrában
Hatebreed + Crowbar a Durer Kertben
Rengeteg sztárfellépő, ingyenes terasz koncertek és meglepetés programok - 10 éves lett az Akvárium Klub!
Új dalokkal tér vissza Richie Kotzen a Dürer Kertbe
Legyél te Szeged hangja!
Legújabb albumával érkezik az Akvárium Klubba a Mount Kimbie
Tönkretesszük a barbibabákat - megjelent az Analog Balaton, 6363, Lusta Geri és a Mengyelejev veretős közreműködése
Végre Budapesten a zseniális rockénekes új zenekara Dino Jelusick csapata, a Jelusick
Cyber- és posztpunk, darkwave és indusztriál – Programok május végére
Bruce Dickinson - The Mandrake Project lemezbemutato a Barba Negra-ban
Winger: búcsúkoncerten játsszák el az életmű minden slágerét
Megadeth a Barba Negra-ban
 kiemelt 
Thy Art Is Murder, Fit For A King, Knosis: nyári katlan-core a Barba Negrában
  
Súlyos deathcore / metalcore hármas fokozza majd a katlan hőséget a budapesti nyár közepén: július 4-én este a Thy Art Is Murder és a Fit For A King már jól ismert produkciója mellett most egy különleges japán projekt, a Knosis is bemutatkozik majd a Barba Negrában

Hatebreed + Crowbar a Durer Kertben
Új dalokkal tér vissza Richie Kotzen a Dürer Kertbe
Júliusban kétnapos koncept eseménnyel érkezik az INOTA Focus az erőmű Turbinacsarnokába
Rockmaraton 2024
 friss hozzászólások 

Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Új Falcongate LP: Blood Red Roses (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 remorse    papa roach    harcsa veronika    the southern oracle    korai Öröm    hangmás    high on fire    trollech    naturally 7    paganza    szexhead    életképek    esazlesa    pendulum    zac efron    puszi    fuzzkeyone    megan fox    leleményes hugo    dark tranquillity    d-a-d    cancer bats    veszprém    root    liam gallagher  

r44
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!